![]() |
|
|
Hvem er E 134 til for? 08.08.14 Det har i sommer vært flere artikler i ulike aviser hvor statssekretær Bård Hoksrud fra FrP uttaler seg om planleggingen og gjennomføringen av E 134-utbyggingen fra Drammen og gjennom Eiker-bygdene til Kongsberg. Uttalelser som levner liten eller ingen ære til Statens Vegvesen og de to Eiker-kommunene spesielt.
Det bildet som males opp med bred pensel krever noen nyanser og litt mer farger enn den svart hvite framstillingen som Hoksrud presenterer.
For det første er det viktig å kunne diskutere hvem E 134 er laget for og jeg vil ta for meg strekningen fra Drammen til Kongsberg. Hvis det kun er trafikk som utelukkende skal fra Drammen til Kongsberg er jeg ening i Hoksruds kritikk, men da måtte det ha vært bygget enda en ny vei for lokaltrafikken på den samme strekningen. Privatbiler og nyttekjøring fra for eksempel Mjøndalen til Loesmoen og Steinberg måtte vært løst via en ny vei. Eller rustet kraftig opp den gamle lokalveien med de negative følger det ville hatt for eksisterende beboere langs veien, syklende og trafikksikker skolevei for barna på strekningen. Å etablere to parallelle veisystemer i en trang dal som Drammensdalen er og blir sløsing med ressurser og det er knapphet på areal allerede. Statens Vegvesen har valgt å løse lokaltrafikkutfordringen med rundkjøringer, noe som etter min mening er en fornuftig løsning. Plassering og utforming kan alltids diskuteres, men når det kommer til arealeffektivitet og trafikksikkerhet er rundkjøringer en mye bedreløsning enn de tradisjonelle kryssløsningene eller de enorme trafikkmaskinene som planfrie kryssløsninger krever. Når det gjelder de tradisjonelle kryssløsningene versus rundkjøringer med hensyn til trafikksikkerhet, er det nok å vise til rundkjøringen ved Herstrøm og antall dødsulykker før og etter at rundkjøringen ble etablert. Denne veien er ikke lenger en del av E 134. Skulle dagens rundkjøringer erstattes av planfrie kryssløsninger, såkalte trafikkmaskiner, ville store dyrkbare arealer i Eiker-bygdene gått tapt. Se bare på plassen avkjøringen fra E 134 i Mjøndalen krever kontra rundkjøringen i Hokksund. At tap av dyrkbar mark ikke bekymrer en statssekretær fra FrP er for så vidt logisk med den landbrukspolitikken de fører, men at det ikke bekymrer ordførerne i Eiker-bygdene eller lederskribenten i DT er mer oppsiktsvekkende. E 134 må betjene lokaltrafikken på strekningen fra Drammen til Kongsberg og da er noen rundkjøringer absolutt å foretrekke framfor enda en vei med enda mer tap av dyrkbar mark og negative konsekvenser for befolkningen. Rune Kjeldsen leder i Buskerud SV « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|