![]() |
|
|
Interessert statssekretær på Trelleborg-besøk Av Roy Hansen, 15.11.19 Statssekretær Rikard Gaarder Knutsen besøkte torsdag Trelleborg Offshore Norway i Krokstadelva - eller bare «Kalosjen» som de fleste eikværinger kaller bedriften. Han håper å kunne spre kunnskap om denne meget spesielle bedriften.
Statssekretæren i Olje- og Energidepartementet besøker en rekke bedrifter i både inn- og utland. Torsdag var turen kommet til Trelleborg Offshore Norway - som den nå heter. De fleste av oss kjenner den best som Trelleborg Viking eller bare «Kalosjen». Men det begynner å bli noen år siden den het det.
- Dette er en spennende bedrift som har en rekke produkter oljenæringen og annen industri trenger. Derfor er det viktig å kunne sette seg inn i dette og kanskje formidle informasjon til andre bedrifter vi besøker, sier Gaarder Knutsen. Han fikk i dag en innføring i bedriftens lange historie og i dagens utfordringer. For nettopp det har det vært nok av de siste årene, særlig etter at oljekrisen slo inn for fullt. ![]() Gummiering av installasjoner som skal stå på bunnen av Nordsjøen i 30 år og vel så det er dagligdags på Trelleborg. Her ser vi (f.v.) underdirektør Anne Jorun Salthella, statssekretær Rikard Gaarder Knutsen, Eirik Simonsen og Ben Erik Jansen. På bedringens vei De to siste årene har ikke vært noen gullgruve for bedriften med rundt 200 ansatte. Men Trelleborg-konsernet har ønsket å satse på produktutvikling og testing og har tilført bedriften rundt 30 mill. kroner til dette formålet. Inneværende år ser det bedre ut på bunnlinjen, men selskapet regner ikke med å tjene penger før neste år og videre framover med dagens prognoser. Lang historie «Kalosjen» startet allerede i 1896 og hadde da 1.100 ansatte på det meste. Og det var nettopp kalosjer de produserte. I 1952 endret navnet seg til Mjøndalen Gunnivarefabrikk og varesortimentet økte. Så i 1971 ble bedriften kjøpt opp av Viking-konsernet og endret da navn til Viking Mjøndalen. Fra da av ble det satset hardt på oljerelaterte produkter, samt til forsvaret i tillegg til bildekk. I 1987 kom Trelleborg inn på eiersiden og dette konsernet har i dag 24.000 ansatte fordelt på litt over 50 land. De omsetter nå for 34 milliarder svenske kroner i året. Fabrikken i Krokstadelva omsetter for rundt 400 mill. kroner i året. Men med nedturen i oljeindustrien og dertil fall i leverandørbransjen, har «Kalosjen» altså merket et tøffere marked. Ifølge direktørene, Ben Erik Jansen og Eirik Simonsen, skal bedriften nå satse mer på andre bransjer enn oljeindustrien for å gjøre seg mindre sårbar for svingninger i dette markedet. Det er også gjort store endringer i selve fabrikken slik at produksjonen er mer strømlinjeformet og store lokaler er leid ut til andre. Vindkraft til havs, USAs forsvar, industri generelt, batterier og ikke minst store undersjøiske plattformer er produkter som fabrikken i Krokstadelva nå vil se nærmere på og utvikle nye produkter til. ![]() Det er alle typer dimensjoner som skal isoleres på fabrikken i Krokstadelva. Brannbeskyttelse og isolering Etter at virksomheten dreide seg mer mot oljeindustrien, er det brannbeskyttelse og isolering som har hatt størst oppmerksomhet og som har gitt gode bidrag. Det vil det også være i fremtiden, men da spesielt på vedlikeholdssiden. Fabrikken har utviklet gummiblandinger som tåler enorme brannpåkjenninger og som er overlegent det aller meste som finnes på markedet i dag. Det meste av arbeidet i fabrikken er manuelt og det finnes knapt nok en robot. Det vil bedriften måtte gjøre noe med for å øke lønnsomheten, men også før å gjøre hverdagen enklere for de 200 ansatte. Her er det mye fysisk hardt arbeid for en arbeidsstokk som inneholder rundt 20 nasjonaliteter. ![]() Det meste av arbeidet skjer manuelt og det er knapt nok en robot på denne fabrikken. Det vil det nok måtte gjøres noe med - blant annet for å lette hverdagen til de ansatte. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|