Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Norsk samferdselspolitikk må endres nå!
 15.04.08

«Norge mangler ikke planer, analyser eller omfattende dokumentasjon når det gjelder behovene innen samferdsel. Landet mangler gjennomføringskraft».

Dette skriver fylkesrådmann Matz Sandman i sin innstilling til Buskerud fylkeskommunes høringssvar til Nasjonal Transportplan (NTP). I forrige uke sa jeg omtrent det samme til ulike media i Buskerud: «Det må bli slutt på at Regjeringen og Stortinget forsøker å løse langsiktige og nødvendige oppgaver innen samferdsel etter kontantprinsippet. Regjeringens manglende evne og vilje til å løse de store utfordringene Norge har, når det gjelder nødvendig fornyelse og nybygging av vei og jernbane er en historie om politikere som løper fra sitt ansvar. Nasjonal Transportplan (NTP) er knapt verdt papiret det er skrevet på. Samferdselspolitikken er en skandale».

Jeg gjentok og utdypet samme budskap på Venstres landsmøte i helgen. Noen må si fra og vise at det må tenkes nytt. Vi kan vi ikke stivne i gamle tanker og sette oss på bakbeina mot fornuften, slik APs stortingsrepresentant Sigrun Eng gjorde i DT lørdag. I stedet for å tenke nytt og se framover, er Eng mer oppatt av å fortelle at også den forrige Regjeringen sviktet i samferdselspolitikken. I tillegg påstår hun freidig at NTP ikke er et forslag Regjeringa står bak, men at dette bare er etatenes forslag. Jeg må da minne Eng på at Statens Vegvesen, Avinor, Kystverket og Jernbaneverket er eid av staten og bygger sitt forslag på føringer fra Regjeringen. Dette går da også klart av NTP. Utgangspunket er Regjeringens rammer i budsjettet for 2007 og så ganges dette tallet med 10 for en planperiode som strekker seg over 10 år fra 2010-2019. Forslaget er en direkte fortsettelse av et skammelig forfall i samferdselsektoren.

NTP forskriver at vi har behov for 400 milliarder kroner for å bygge ut stamnettet (vei, bane, farled) til en god standard. I 2007 ble det bevilget 5,5 milliarder kroner. Skal vi følge Sigrun Engs opplegg, vil det ta 70-80 år før det kan oppnås en akseptabel standard på vei og bane. Dette kan vi ikke godta. Jernbaneverket og Statens Vegvesen bør i stedet omdannes til statlige aksjeselskap slik at selskapene, i tillegg til brukerfinansiering, kan hente inn finansiering ved statlig medvirkning eller i markedet, skrives ned og avdras i forhold til prosjektenes levetid. Jeg viser her til Sverige. Svenskene har 6 ganger mer 4-felts motorvei og 8 ganger mer dobbelsporet jernbane enn vi har her i landet. Fjellandet Sveits har et av Europas best utbygde jernbanesystemer.

I forslag til ny NTP er det ikke foreslått ei krone til noen av de mest omtalte veiprosjektene i Buskerud, heller ikke til Bergensbanens forkortelse (Ringeriksbanen). Sigrun Eng burde være opptatt av dette. I stedet reiser både hun og andre stortingsrepresentanter fra Buskerud rundt i fylket og gir inntrykk av det motsatte. Det er nok å minne om hva som skjedde før forrige stortingsvalg. Det er uverdig når stortingsrepresentanter og kandidater deltar i et slikt narrespill.

«Dersom det ikke tas nye og radikale grep i finansieringssystemet for vei og jernbane, kommer vi til å møtes igjen om fire år for ny behandling av NTP med altfor mange av de samme uløste oppgaver», skriver Matz Sandman.

Sandman og tidligere finansminister Sigbjørn Johnsen (AP) har også prisverdig tatt bladet fra munnen og sagt at vi ikke kan løse de store utfordringene gjennom årlige bevilgninger på Stortinget. Dette støtter jeg fullt ut og som folkevalgt i fylkeskommunen lar jeg meg ikke dupere av Eng eller andre stortingsrepresentanter som ikke evner å tenke nytt.

Store investeringsprosjekter kan ikke finansieres etter kontaktprinsippet og uten å skille mellom vanlige driftsutgifter og investering. Dersom vi som kommunepolitikere skulle basere for skole- og barnehageutbygging kun på årlige bevilgninger, hadde vi ikke kommet langt. Det er også de færreste privatpersoner som har på plass 2-3 millioner kroner når de skal bygge seg hus. De må sørge for en langsiktig finansiering (lån). I kommunen og i normal økonomisk tankegang setter vi klart skille mellom investering og drift. Slik er det ikke i stasbudsjettet. Systemet har spilt fallitt. Men problemet er at representantene ikke ser hva som skjer. Jeg ser fram til at fylkestinget i Buskerud tar sjansen på å tenke nytt og at de nå sier klart fra at det er på tide både med nytenking og handling!

Fylkesvaraordfører
Runolv Stegane, Venstre





Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 252
Bedre enn i 2020: 34.52%
Dårligere nn i 2020: 9.13%
Elendig: 15.48%
Koronafri: 11.51%
Langt bedre: 3.97%
Som i 2020: 25.40%