![]() |
|
|
140.000 kjører i rus hver dag i Norge Av Redaksjonen, 21.06.17 Dersom du har vurdert å kjøpe et alkometer for å sjekke om du kjører «lovlig», risikerer du i verste tilfelle å blåse grønt på tross av at du har godt med promille.
Til tross for at Utrykningspolitiet mener nordmenns holdninger til å kjøre i fylla er blant Europas beste, kjøres det daglig 140.000 turer i ruspåvirket tilstand. 14.000 av dem er i alkoholrus.
Noen velger å kjøpe alkometere for å sjekke om de er i stand til å kjøre - dette anbefaler hverken NAF eller Utrykningspolitiet. Faren med slike alkotestere er at de kan ta fokuset vekk fra det som betyr mest; nemlig om du er skikket til å kjøre bil. - Det blir direkte farlig å bruke alkomålere som gir galt resultat, en liten feil kan få katastrofale følger for ditt og andres liv, da vi vet at å kjøre med 0,2 i promille kan gi en risikoøkning på 400-500 prosent, sier Morten Fransrud, fagsjef i NAF trafikktrening. Alkometere selges i norske butikker i dag, og blir kjøpt av privatpersoner for å sjekke om de er i stand til å kjøre etter inntak av alkohol eller dagen derpå. Det finnes per i dag ingen lovpålagte krav for alkometerne som selges til privatpersoner, derfor er det lov å selge alkometer som ikke måler riktig. For mange som kjører med promille - At 14.000 kjøreturer foretas med promille daglig viser at det fortsatt er alt for mange som kjører med promille. Den største andelen av disse foretas av gjengangere, men det er også mange som setter seg i bilen for tidlig dagen derpå, sier UP-sjef Runar Karlsen. Politioverbetjent Grethe Clausen, har 10-års erfaring fra Utrykningspolitiet og advarer mot å stole på alkometeret. Hun understreker at hvordan du føler deg skal være den veiledende faktoren, og at du heller ikke bør kjøre om du er trøtt. - Våre profesjonelle alkometer er heller ikke bevis, de er kun en indikasjon for oss også. Beviset får vi for eksempel gjennom blodprøver, sier Clausen. UP tok 44 prosent flere i ruskjøring fra 2015 til 2016, og i 2016 har det vært en 15 prosent økning i omkomne i trafikken. I arbeidet for å nå nullvisjonen om null drepte i trafikken bidrar UP til å forebygge alvorlige trafikkulykker - blant annet gjennom promillekontroller. - Én omkommet i trafikken er én for mye, avslutter UP-sjefen. ![]() Det foretas hyppige ruskontroller, og er noe av det UP prioriterer høyest. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|