![]() |
|
|
Stramt 2009-budsjett i Øvre Eiker Av Redaksjonen, 05.11.08 Rådmann Jostein Barstad legger fram forslag til et stramt budsjett for Øvre Eiker kommune for 2009. Det blir omstillinger, effektivisering og kutt i driften, heter det i en pressemelding. ![]() Rådmann Jostein Barstad (f.v.), økonomisjef Øyvind Hvidsten og økonomirådgiver Toril V. Sakshaug presenterte budsjettforslaget forleden. (Foto: Gun Kjenseth) Rådmannen mener det er grunn til bekymring og at det råder stor usikkert for hvordan og med hvilken styrke de økonomiske nedgangstidene vil treffe kommune-Norge. For Øvre Eikers del er det en risiko for at skatteinntektene blir svakere enn antatt og at behovet for enkelte kommunale tjenester vil øke. Lønnsutgiftene i kommunen har i 2008 vært høyere enn det har vært budsjettmessig dekning for. I budsjettforslaget for 2009 har en redusert kommunens lønnsutgifter tilsvarende anslagsvis 20 årsverk. I tilegg er en rekke tiltak foreslått avviklet, blant annet flere av kommunens næringspolitiske tiltak. Noen høyt prioriterte nye tiltak Det er foreslått noen høyt prioriterte nye tiltak i 2009 som bygging og drift av ettervernboliger for rus i Haugveien i Hokksund, utvidelse av naturbarnehagen i Ormåsen og bygging av nye omsorgsboliger ved Trygdepensjonatet i Vestfossen. Rådmannen har søkt å skjerme oppvekstområdet. Utfordringer i omsorg Omsorgsseksjonen har spesielle utfordringer. Målet er å tilpasse driften til vedtatte/foreslåtte rammer noe som innebærer betydelig omstilling og også reduksjon av tjenesteomfanget. Hovedinstrument for omstillingen vil være det påbegynte trepartsamarbeidet som ligger til grunn i modellkommunetenkingen. Foreslåtte tiltak så langt går blant annet på endret bemanningsplan, bedre styring av innleie, overføre basen for hjemmebaserte tjenester fra Skotselv til Hokksund, redusere åpningstider for tilbudet ved avlastningsboligen og eventuelt oppsigelse av private plasser. Omsorgsseksjonen fortsetter å videreutvikle tjenestetiltakene for aldersdemente. Utviklingen tilsier at 215 personer med demens i Øvre Eiker vil ha økt behov for tjenester og flere tilrettelagte bofellesskap/plasser. Det tilsier også større behov for utredning og dagopphold som er viktig avlastning for pårørende. Pårørendeskole for pårørende for personer som har demens vil bli videreført med oppfølgingskurs på våren 2009, og i løpet av høsten vil kommunen starte opp skole for nye grupper. Store investeringsoppgaver For langtidsperioden 2009-2012 er det lagt inn flere store investeringsprosjekt som midler til ny ungdomsskole, restfinansieringen av ny flerbrukshall i Skotselv og en betydelig oppgradering av kommunens VA-anlegg. Investeringene i perioden vil påføre kommunen økte driftsutgifter i åra som kommer. Bare effekten av investering i ny ungdomsskole er ca 15 mill. kroner i økte driftsutgifter. Det er derfor svært viktig at trepartsamarbeidet videreføres. Gebyrer og betalingssatser i 2009 I budsjettforslaget er prisene i utgangspunktet lagt inn med en generell økning på 5,9 prosent. Noen betalingssatser og gebyrer er lagt om i form og innhold, noe som gjør at prisene ikke er direkte sammenlignbare med årets priser. Dette gjelder blant annet trygghetsalarm og renovasjon. Barnehageprisene er i tråd med forutsetningene i statsbudsjettet videreført uendret. Alle gebyrene innenfor skole/SFO er regulert med ca 5,9 prosent. Innenfor omsorg er gebyr for installasjon og leie av trygghetsalarm slått sammen til et gebyr. Døgnprisen for trygghetsplass er økt med 20 prosent, mens øvrige gebyrer øker med 5,8 prosent i snitt. Enkeltbillettene i svømmehallen ble ikke regulert fra 2007 til 2008. I 2009 holdes prisen på sesongkort uendret. Gjennomsnittlig økning for alle billettyper er på 3 prosent. Renovasjonsgebyrene er av styret i RfD vedtatt økt med ca 16 prosent for Øvre Eiker kommune. I hovedsak skyldes økningen at gebyrene ved levering på Mile er innarbeidet i renovasjonsgebyret, plastavfall skal hentes ved husstanden og innsamling av våtorganisk avfall skal endres. Gebyrene fra oppmålingsavdelingen øker i snitt med ca 5,9 prosent. Enkelte av gebyrene for planbehandling m.m. har til nå ikke dekket kommunens utgifter og er derfor justert opp mer i samsvar med arbeidsmengde. Øvrige gebyrer reguleres i gjennomsnitt med ca seks prosent. Vann- og avløpsgebyrene økes med 5,9 prosent. Gebyrsatser for biblioteket, gjødselplaner og tilsyn med besitter av næringsavfall er uforandret fra 2008 til 2009. Sosialhjelpssatsene følger statens veiledende satser. Her er rådmannens budsjettforslag i sin helhet (word) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|