Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Må slite med trafikkproblemer i nye 10 år

Av Roy Hansen
,  13.11.15


Hvert døgn kjører det 12.000 biler gjennom Hokksund sentrum langs Rv. 35. På Langebru er det 17.000 biler i døgnet. Kapasiteten er sprengt store deler av dagen, men noen bedring blir det ikke på lenge.

Prosjektleder i Statens Vegvesen har mange års arbeid foran seg med å planlegge og å finne de riktige løsningene for en ny Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot. I næringsrådets møte forleden orienterte han om en langvarig prosess.
Ny Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot har stått på agendaen i flere år allerede. I 2007 ble det laget en mulighetsanalyse for å bygge veien basert på bompengefinansiering. I 2012 kom en såkalt konsekvensutredning - da for en firefelts vei - også den bompengefinansiert. Så skjedde det ikke noe mer.

10. juni i fjor kom det imidlertid et brev fra daværende statssekretær Bård Hoksrud som fortalte Statens Vegvesen at de kunne starte planleggingen av veien. Men det er en langdryg affære og imens er trafikken stadig økende.

Bare planer
Så langt er det ikke staket ut så mye som en meter av den nye veien. Det ble klart da Øvre Eiker Næringsråd hadde prosjektleder for ny Rv. 35 på besøk forleden. Gert Myhren i Statens Vegvesen kunne fortelle om utfordringer, tallmateriale og mye annet, men når vi kunne få en ny vei som tok mesteparten av trafikken ut fra sentrum, kunne han ikke si noe om.

Det som i hvert fall synes sikkert er at dagens Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot ikke skal oppgraderes til en 4-felts vei. Det vil bety et enda større trafikkaos enn det er i dag, så her må det bygges en helt ny vei - spørsmålet er bare hvor den skal gå.

Landbruksinteresser sier nei til bruk av dyrket mark, økonomiske hensyn skal tas, bruer er kostbare, hvilke kulturminner ligger i bakken. Dette er bare noen av dilemmaene som venter de som skal stake opp den nye veitraseen.

I tillegg kommer problemer knyttet til ny E 134 fra Drammen til Mjøndalen og videre til Langebru. Det er bestemt at Strømsåstunellen må få et nytt løp. Det betyr 4-felts vei fra Drammen til Langebru, men hvor skal Rv. 35 kobles inn på her. En ny rundkjøring på E 134 er ikke veldig aktuelt.



Foredragsholdere og styremedlemmer i næringsrådet. (F.v.) Thomas Stokke i JBV, leder i næringsrådet Bjørn Gjerstad, Gert Myhren i Statens Vegvesen og ordfører Ann Sire Fjerdingstad.


Nye planer
Å bygge vei i Norge er en langdryg prosess. Nå skal det lages et program for hvordan de skal planlegge veien. Det kan vedtas tidligst høsten 2016. Så må det lages en reguleringsplan. Det tar minst to nye år. Så skal veien inn i Nasjonal Transportplan (NTP). For å komme med i neste rullering fra 2018 til 1929, må det foreligge noe konkret 01.01.18 - helst før. Nå kommer neppe denne veistrekningen med i NTPs første delperiode - den som regjering og storting faktisk bevilger penger til og som de vil bygge ut først. Men planen rulleres hvert fjerde år slik at det ved neste korsvei må foreligge konkrete og vedtatte planer på kommunalt nivå.

Knutepunkt Hokksund
Det går ikke veldig mye raskere med jernbanen og utbygging av Hokksund stasjon som knutepunkt og dobbeltspor mellom Drammen og Hokksund. Mannen som har ansvaret for planleggingen av den nye løsningen rundt Hokksund stasjon, heter Thomas Stokke og jobber i Jernbaneverket.

Også han gjestet næringsrådets frokostmøte forleden. Han kunne fortelle om en rekke planer for ombygging av stasjonsområdet, bedre tilgang til sporene enn dagens bratte undergang og ikke minst to tog i timer mellom Drammen og Hokksund.

Knutepunkt Hokksund betyr store omlegginger også i nærheten av stasjonen. Selve bygningen er fredet og ikke mulig å gjøre noe med. Bussoppstilling, underganger, nye perronger, fire spor, plass til godstog og ikke minst et verksted, gjør at det kommer til å bli store endringer også her.



Flere tok ordet under frokostmøtet i Øvre Eiker Næringsråd hvor ny Rv. 35 og Hokksund stasjon som knutepunkt sto på dagsorden.


Planer her også
Heller ikke JBV kan jobbe uten planer og utredninger. Men her går det litt raskere enn å bygge vei - forutsatt av at stortinget bevilger de nødvendige pengene hvert år.

Dersom storting og regjering viser seg fra sin beste side, og alle planer går som planlagt, vil det kunne bli byggestart i 2018. Prosjektet vil da kunne stå ferdig i 2013 - om alt går som planlagt. Men det gjelder bare stasjonsområdet.

Dobbeltspor fra Drammen til Hokksund er en helt annen sak - da snakker vi om en byggestart tidligst i 2024 og ferdigstillelse i 2030. Og så skal det planlegges dobbeltspor videre til Kongsberg.




Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 250
Bedre enn i 2020: 34.80%
Dårligere nn i 2020: 8.80%
Elendig: 15.60%
Koronafri: 11.60%
Langt bedre: 4.00%
Som i 2020: 25.20%