![]() |
|
|
Må slite med trafikkproblemer i nye 10 år Av Roy Hansen, 13.11.15 Hvert døgn kjører det 12.000 biler gjennom Hokksund sentrum langs Rv. 35. På Langebru er det 17.000 biler i døgnet. Kapasiteten er sprengt store deler av dagen, men noen bedring blir det ikke på lenge.
Ny Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot har stått på agendaen i flere år allerede. I 2007 ble det laget en mulighetsanalyse for å bygge veien basert på bompengefinansiering. I 2012 kom en såkalt konsekvensutredning - da for en firefelts vei - også den bompengefinansiert. Så skjedde det ikke noe mer.
10. juni i fjor kom det imidlertid et brev fra daværende statssekretær Bård Hoksrud som fortalte Statens Vegvesen at de kunne starte planleggingen av veien. Men det er en langdryg affære og imens er trafikken stadig økende. Bare planer Så langt er det ikke staket ut så mye som en meter av den nye veien. Det ble klart da Øvre Eiker Næringsråd hadde prosjektleder for ny Rv. 35 på besøk forleden. Gert Myhren i Statens Vegvesen kunne fortelle om utfordringer, tallmateriale og mye annet, men når vi kunne få en ny vei som tok mesteparten av trafikken ut fra sentrum, kunne han ikke si noe om. Det som i hvert fall synes sikkert er at dagens Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot ikke skal oppgraderes til en 4-felts vei. Det vil bety et enda større trafikkaos enn det er i dag, så her må det bygges en helt ny vei - spørsmålet er bare hvor den skal gå. Landbruksinteresser sier nei til bruk av dyrket mark, økonomiske hensyn skal tas, bruer er kostbare, hvilke kulturminner ligger i bakken. Dette er bare noen av dilemmaene som venter de som skal stake opp den nye veitraseen. I tillegg kommer problemer knyttet til ny E 134 fra Drammen til Mjøndalen og videre til Langebru. Det er bestemt at Strømsåstunellen må få et nytt løp. Det betyr 4-felts vei fra Drammen til Langebru, men hvor skal Rv. 35 kobles inn på her. En ny rundkjøring på E 134 er ikke veldig aktuelt. ![]() Foredragsholdere og styremedlemmer i næringsrådet. (F.v.) Thomas Stokke i JBV, leder i næringsrådet Bjørn Gjerstad, Gert Myhren i Statens Vegvesen og ordfører Ann Sire Fjerdingstad. Nye planer Å bygge vei i Norge er en langdryg prosess. Nå skal det lages et program for hvordan de skal planlegge veien. Det kan vedtas tidligst høsten 2016. Så må det lages en reguleringsplan. Det tar minst to nye år. Så skal veien inn i Nasjonal Transportplan (NTP). For å komme med i neste rullering fra 2018 til 1929, må det foreligge noe konkret 01.01.18 - helst før. Nå kommer neppe denne veistrekningen med i NTPs første delperiode - den som regjering og storting faktisk bevilger penger til og som de vil bygge ut først. Men planen rulleres hvert fjerde år slik at det ved neste korsvei må foreligge konkrete og vedtatte planer på kommunalt nivå. Knutepunkt Hokksund Det går ikke veldig mye raskere med jernbanen og utbygging av Hokksund stasjon som knutepunkt og dobbeltspor mellom Drammen og Hokksund. Mannen som har ansvaret for planleggingen av den nye løsningen rundt Hokksund stasjon, heter Thomas Stokke og jobber i Jernbaneverket. Også han gjestet næringsrådets frokostmøte forleden. Han kunne fortelle om en rekke planer for ombygging av stasjonsområdet, bedre tilgang til sporene enn dagens bratte undergang og ikke minst to tog i timer mellom Drammen og Hokksund. Knutepunkt Hokksund betyr store omlegginger også i nærheten av stasjonen. Selve bygningen er fredet og ikke mulig å gjøre noe med. Bussoppstilling, underganger, nye perronger, fire spor, plass til godstog og ikke minst et verksted, gjør at det kommer til å bli store endringer også her. ![]() Flere tok ordet under frokostmøtet i Øvre Eiker Næringsråd hvor ny Rv. 35 og Hokksund stasjon som knutepunkt sto på dagsorden. Planer her også Heller ikke JBV kan jobbe uten planer og utredninger. Men her går det litt raskere enn å bygge vei - forutsatt av at stortinget bevilger de nødvendige pengene hvert år. Dersom storting og regjering viser seg fra sin beste side, og alle planer går som planlagt, vil det kunne bli byggestart i 2018. Prosjektet vil da kunne stå ferdig i 2013 - om alt går som planlagt. Men det gjelder bare stasjonsområdet. Dobbeltspor fra Drammen til Hokksund er en helt annen sak - da snakker vi om en byggestart tidligst i 2024 og ferdigstillelse i 2030. Og så skal det planlegges dobbeltspor videre til Kongsberg. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|