![]() |
|
|
Morten Viskum og Kunst omkring i ring 27.06.14 Morten Viskum ble «jaget» fra Seljord kunstforening, og ble tatt imot med åpne armer i Øvre Eiker og av Buskerud fylkeskommune. Han er en betydelig ressurs for Øvre Eiker, og er på mange måter hele drivkraften i begrepet «Kulturhovedstaden Vestfossen».
Ingen annen privat gallerist og kunstner i Buskerud har fått så mye offentlig støtte, fra kommunen, staten og fylkeskommunen som Morten Viskum. Jeg forsvarer dette, og jeg har selv skrevet saksframlegg til hovedutvalg for kultur i fylkeskommunen, om bevilgninger til Morten Viskums galleri. Morten Viskum er en svært interessant samtidskunstner av nasjonalt format.
Det virker overdrevet på meg når noen nå vil gjøre Morten Viskum til et offer for mobbing i saken om Loe-søylen i rundkjøringen i Hokksund. Det er en del av Viskums konsept at han skal provosere. Hvis han i denne situasjonen selv kan bli et «offer» for de som ikke liker moderne kunst, så har han oppnådd noe av hensikten med kunsten sin. Problemet her er at det er forskjell på kunst man kan ta seg tid til å reflektere over, og kunst i en rundkjøring. Hensikten med en rundkjøring er avvikling av trafikken! Kunst i en rundkjøring må derfor ikke være for dominerende, må ikke ødelegge for sikten til andre trafikanter, må kunne oppfattes raskt uten å forstyrre oppmerksomheten om trafikkbildet, og må ikke skade noen i tilfelle av en trafikkulykke. Dersom spesielt store og brede transporter skal passere stedet, må kunsten være slik at den kan fjernes og settes opp igjen. Det hender at store lastebiler setter seg fast i de rundkjøringene vi har i Hokksund, flere av dem har svært liten radius slik som det er i dag – før kunsten. Langt mindre oppsiktsvekkende kunst langs veiene har blitt nektet oppsatt av vegvesenet, og jeg synes det er merkelig at Statens vegvesen i Buskerud skal ha godtatt dette forslaget. Motstanderne bør anke den avgjørelsen til høyere hold. Det er jo høyden og tyngden av denne monstermasten som er hovedproblemet. Hadde søylen vært 2-3 meter høy, hadde vel dette glidd glatt igjennom. En 60 – eller eventuelt 40 m høy installasjon kan ikke utplasseres uten en formell saksbehandling etter plan- og bygningsloven. Noe har gått feil i kommunen, når naboene må ta dette opp etter avisoppslag! Før noe settes i gang, må det nabovarsel til, og mulighet for å anke. Jeg antar at grunnen på stedet også er for svak. De som kjenner den gamle historien om Sem kongsgård – som ikke lå så langt unna, vet at den skaket på seg og forfalt, fordi danskene ikke forsto seg på å bygge etter norske vinterforhold. «Nå skal Hokksund bli det nye Paris, dette blir vårt Eiffeltårn» har noen sagt. For et vanvittig argument! Eiffeltårnet ligger i en svær park, og med kulturinstitusjoner og museer omkring, kan sees over hele byen, ikke i en liten, inneklemt og mørk rundkjøring! Men Hokksund må ikke strebe etter å bli Paris. Hokksunds særpreg og image bør være den koselige småbyen, med spesialforretninger, «Damenes by», kafeer og restauranter, grøntarealer – gjerne med kunst og skulpturer, stier langs elva, Nøstetangen norsk glassmuseum og laksen, og byggehøyder som ikke overstiger 2 -3 etasjer på bolig- og forretningsbygg. Dessuten har Hokksund allerede sitt tårn. Haug kirke fra 1152 er en middelalderkirke. En ressurs for bygda som er uutnyttet i reiselivs- og markedsføringssammenheng (unnskyld disse kommersielle uttrykkene, sokneprest!). Verken bygninger eller kunstverk i nær omkrets bør tillates å konkurrere med kirketårnet. Morten Viskum skaper spennende og provoserende kunst. Det bør vi tåle! Men det er ikke dermed sagt at hans kunst passer i en rundkjøring. Åse Klundelien « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|