![]() |
|
|
Trafikkaos etter veistengning Av Roy Hansen, 27.06.11 Skal du kjøre gjennom Eiker-bygdene i sommer kan du allerede nå belage deg på køer og atter køer. Natt til mandag stengte nemlig Statens Vegvesen fylkesvei 283 fra Vinnes til Nedre Eiker bru. Med 15.000 biler i døgnet ser beboerne langs Gamle Riksvei for seg en sommer med kaos. ![]() Her er det stengt for all trafikk. Avkjøringen til Herstrøm fra Nedre Eiker bru var stengt med betong og stengsler. Her kommer ingen inn. Nye rør for å sikre vanngjennomstrømmingen til bukta på Herstrøm og en ny rundkjøring på Herstrøm er årsaken til at fylkesvei 283 er helt stengt mellom rundkjøringen på Vinnes til Nedre Eiker bru. Arbeidene med å grave opp veien er allerede godt i gang og i dag ble lysstolpene langs strekningen tatt ned av tungt utstyr. Selv om arbeidene er allerede i gang, skal de ikke være ferdige før godt ut i august. Det blir en sommer beboerne langs Gamle Riksvei i Solbergelva og Solbergmoen kommer til å huske. Enorme køer Med mellom 14.000 og 15.000 biler i døgnet på fylkesvei 283, sier det seg selv at en slik omlegging blir problematisk. Men at det skulle bli kilometerlange køer i alle retninger, var det kanskje mange som ble overrasket over. Fra Drammen var det kø så langt øye kunne se, og det ble meldt om store problemer med trafikkavviklingen langt ned i Rosenkrantzgata. I den nye rundkjøringen på Vinnes var det stillestående kø til tider, til tross for at innkjøringen på Gamle Riksvei var gjort om til forkjørsvei. I krysset Vinnes og Gamle Riksvei var det kaos da mange kjørte på gammel vane og ikke oppfattet skiltene om nytt kjøremønster. Mange syntes også å se bort i fra skiltingen og kjørte mot innkjøring forbudt skilt og overså nye vikepliktskilt. Lange hele Gamle Riksvei var det tett trafikk og lange køer. Bilister som kom fra sideveiene ble stort sett «pent behandlet» og sluppet ut i det stadig stigende ettermiddagsrushet. Problemene fortsatte på Krokstadelva der trafikken skulle ledes ned til fylkesveien igjen ved Nedre Eiker bru. Her var svingen ned til brua gjort om til forkjørsvei, og heller ikke her var det alle som oppfattet den nye skiltingen. Også i Mjøndalen Stengningen av fylkesvei 283 skapte også store problemer med trafikkavviklingen på Mjøndalssiden av elva. Det var lange køer fra Drammen for å komme gjennom rundkjøringene og ut på brua mot Krokstadelva. Trafikken sto til tiden bom stille her. Også avkjøringen fra E 134 til Mjøndalen ble rammet av kaoset og det var tidvis kø også på selve E 134. Selv om det har vært stor trafikk i dag og køer over alt, har ikke politiet meldt om noen ulykker. Om det har vært mindre sammenstøt uten personskade, er det ingen som har noen oversikt over. Politiet har patruljert i området. Tips til bilistene Dersom du har mulighet til det, så kjør E 134 i stedet for gjennom Drammen og opp Åssiden. Skal du til Hokksund eller videre mot Vikersund, fortsett til Langebru og kjør gjennom Hokksund den veien. Da slipper du kaoset over Nedre Eiker bru og gjennom Krokstadelva. ![]() Arbeidene med å grave opp veien var allerede godt i gang da vi besøkte stedet i ettermiddag. Her fjernes stolpene langs veien og lengre bort er maskiner i ferd med å grave over veien for å legge nye rør. ![]() Også i sydenden av Herstrømsletta skal det legges nye rør for å gi en bedre vanngjennomstrømming til bukta ved gatekjøkkenet og rasteplassen. ![]() Rundkjøringen ved Åserud på Vinnes. Herfra var det lange køer i begge retninger, men verst var det fra Drammen mot Nedre Eiker. ![]() Køene inn til Nedre Eiker fra Drammen forplantet seg langt ned i Rosenkrantzgata og det var tidvis store problemer med trafikkavviklingen også her. ![]() Trafikken gikk meget sakte langs Gamle Riksvei i Solbergelva. Her et bilde som vår leser Nicolai Sevlejordet har sendt oss. Det viser med all tydelighet hvilken trafikkmengde vi snakker om når nesten 15.000 biler skal gjennom Solbergelva og Solbergmoen i løpet av et døgn. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|