![]() |
|
|
Fortsatt langt igjen for skolene i Øvre Eiker Av Roy Hansen, 24.02.13 Selv om politikerne i Øvre Eiker sier de satser på skolene i kommunen, er det langt igjen før de kan si seg fornøyde. På en rekke punkter ligger nemlig kommunen under gjennomsnittet i både Buskerud og landet forøvrig.
Da saken var oppe til behandling i siste kommunestyremøte, sa saksordfører og AP-politiker, Nicklas Tokerud, at han var langt fra fornøyd med tilstanden. – Våre skoler ligger ca. 1,5 poeng bak gjennomsnittet og det tyder på lite vellykkede prioriteringer fra denne sal, sa han.
Han mente det var tydelig at de måtte endre måten skolene ble drevet på. Også Marit Skarra (SP) var bekymret for kvaliteten i skolen. – Vi har ikke lykkes å flytte lærertettheten nedover i klassetrinnene. Vi bør få flere lærere og det er et viktig signal til neste års budsjettbehandling, sa hun. Inger Solberg (H) mente rektorene måtte stille seg spørsmålet om hva som gikk bra og hva som gikk feil. Hun mente også at det ikke var noen bevislig sammenheng mellom lærertetthet og læringsutbytte. Ikke flere stillinger? Freddy Berg (SV) sa at han forutsatte at det ble flere stillinger når de som politikere bevilget penger til slike. I stedet mente han pengene ble brukt til å dekke underskuddet i skolesektoren. Han varslet at dette var et område som måtte prioriteres i budsjettbehandlingen for neste år., Nasjonale prøver og undersøkelser danner grunnlaget for årlige rapporter om situasjonen i den norske skolen. Her sammenlignes skoler over hele landet og resultatene skal danne grunnlag for den videre satsingen innen sektoren. I Øvre Eiker viser rapporten at det fortsatt er langt igjen når det gjelder læringsutbytte. Men det finnes også lyspunkter i den siste rapporten. Ifølge rådmann Øyvind Hvidsten er disse: - Læringsmiljøet holder seg på et stabilt godt nivå opp mot nasjonalt snitt. - Andelen elever som mottar spesialundervisning har en positiv utvikling, og ligger betydelig bedre enn nasjonalt snitt. - Andelen elever som begynner i videregående opplæring øker. - Gjennomsnittlig grunnskolepoeng øker. Rådmannen er heller ikke fullt ut fornøyd med de faglige læringsresultatene. På tross av en positiv utvikling i gjennomsnittlige grunnskolepoeng, viser de nasjonale prøvene en nedgang ved siste gjennomføring. Det er store svingninger mellom år, mellom skoler og mellom grupper og klasser innad på skolen. Det vil være naturlig med noe endring i resultatene mellom skoleår, men ikke i det omfanget som inntreffer i Øvre Eiker, sier han i saksfremlegget. Han mener videre at det er behov for å vurdere systematikken og faktorene som påvirker læring gjennom skoleløpet. Rektorene tilkjennegir i sine rapporter ambisjoner om et større læringsutbytte for elevene. De peker også på forhold som kan forbedres som sannsynliggjør et økt læringsutbytte. Dette er et godt utgangspunkt for å nå målene for skolen i Øvre Eiker. Rådmannen mener at de lange linjene som er staket ut for skolesatsingen fortsatt er riktige å følge. Den gode trenden med at andelen elever som mottar spesialundervisning går ned, viser at mange lærere gir god tilpasset undervisning i klasserommene. Like fullt er det nødvendig at skoleledelsen finner ut hva som skjer i hvert enkelt klasserom for å kunne sette inn de nødvendige forbedringstiltak. Rådmannen vil gi dette arbeidet en høy prioritet i 2013. Da saken var oppe til behandling i Fagkomité 2 – oppvekst – 30. januar, kom det ikke noen innvendinger eller forslag til saken. Den ble derfor vedtatt «som vanlig» med «tas til orientering». Saken ble også enstemmig vedtatt i kommunestyret. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|