![]() |
|
|
Vil ha mer penger til samferdsel Av Roy Hansen, 22.08.08 Senterpartiets ordførere og varaordførere i Buskerud er ikke fornøyd med egen regjerings satsing på samferdsel. Spesielt har de reagert på Kristin Halvorsens utspill for kort tid siden om at det ikke var tid for satsing på vei. SP-ordførerne krever en økning på 50 prosent i investeringer til stamveiene og en kraftig økning i vedlikeholdsbudsjettene. ![]() Senterpartiets ordførere og varaordførere var i dag samlet i Hokksund for å diskutere samferdselspolitikk. En klar økning i veisatsingen er budskapet. Forfra ser vi Kari Ask fra Sigdal, Gerd Eli Berge fra Nes, Olav Skinnes fra Krødsherad, Solveig Lysaker fra Øvre Eiker, Siri Loe fra Lier, Nils Petter Undebakke fra fylket og Ole Johnny Stavn fra Flå. Dagens satsing på vei og jernbane i styrtrike Norge imponerer de færreste. Heller ikke Senterpartiets egne politikere er imponert over hva den sittende regjering har fått til, og det med en samferdselsminister fra eget parti. I dag var partiets ordførere og varaordførere i Buskerud samlet til et samferdselspolitisk møte i Hokksund. Her levnet de ingen tvil - det må bli en betydelig økning i satsingen på vei og jernbane. Hvis ikke vil distrikts-Norge lide under dette både med hensyn til turister og generell næringsutvikling. At finansminister Kristin Halvorsen (SV) har skapt et inntrykk av at vei ikke vil bli prioritert i forbindelse med høstens statsbudsjett, har også vakt reaksjoner. Hennes uttalelse forleden om at det ikke var tid til vei nå, fikk SP-veteranene fra Buskerud til å se rødt. Ny finansiering Nils Petter Undebakke i hovedutvalget for samferdsel i Buskerud legger ikke skjul på sin frustrasjon. Han mener tiden er overmoden for en ny finansieringsordning for veiprosjekter slik at det blir en mer rasjonell framdrift og bedre forutsigbarhet. - Det er vår jobb å holde trykket oppe mot de sentrale politikerne slik at vi får mer til veiutbygging og vedlikehold. Det er ingen tvil om at denne sektoren er forsømt og at dagens veistandard er dårlig «bedriftsøkonomi», sier Undebakke. Han og de andre SP-toppene i fylket setter nå sin lit til et statsbudsjett som virkelig gir et løft på vei og bane, samt at behandlingen av Nasjonal Trafikk Plan neste vår viser ytterligere vilje til å satse på distriktene. Tiden synes nå moden for en ny type finansiering av veiprosjekter - nemlig et samarbeid mellom det offentlige og private og at de ulike prosjektene fullfinansieres før byggestart. Da slipper vi veiprosjekter som ender i en jordvoll slik vi opplevde med E 134 fra Hokksund til Kongsberg for noen år siden. Det finnes en rekke eksempler på at strandede veiprosjekter på grunn av politikernes manglende evne til å tenke langsiktig. Lokale prosjekter I vårt område er ny Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot det som står høyest på prioriteringslisten til Senterpartiet. Det samme gjelder en forlengelse av E 134 gjennom Kongsberg. For begge prosjektene er det essensielt at de kommer inn i Nasjonal Transportplan (NTP) for kommende fireårs periode. Men om det skjer, er høyst usikkert. - Vi er i prinsippet imot finansiering med bompenger, men ser dette som eneste mulighet til å få en ny vei på disse strekningene, sier varaordfører Solveig Lysaker. Hun mener regjeringen nå må legge inn et taktskifte i både utbygging og vedlikehold av veiene. Hvis ikke vil dette går utover satsingene i distriktet. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|