![]() |
|
|
Girkassehavari og null poeng i Sigdal Av Redaksjonen, 22.01.17 Sigdalsrallyet ble ingen suksess for Tom Kristian Lien og kartleser Rita Kristensen. Girkassa røyk og det hele endte med null poeng - igjen.
Etter en oppladning som inneholdt både motor- og girkassehavari i løpet av den siste uken, med påfølgende mye skruing, så det i starten på siste fartsetappe i årets NM-åpner ut som det skulle bli seier i det første løpet i ny klasse og ny bil for Tom Kristian Lien og den nye kartleseren for året, meritterte Rita Kristensen.
Tom Kristian har til årets sesong gått til innkjøp av en Mitsubishi Lancer Evo9, som han konkurrerer med i klasse 13, nasjonal firehjulstrekk. Dette er en klasse som har fått et realt oppsving i år, med bland annet Kenneth Johnsrød, Ole Gunnar Skogly og ikke minst Liens hovedkonkurrent de siste årene i nasjonal tohjulstrekk, Søren Snartemo, som nye deltagere. Fra start skulle det vise seg at det var Søren Snartemo som satte det høyeste tempoet, og etter tre fartsetapper ledet han klassen med 49 sekunder. Allerede på tredje plass på lista fant vi dog Tom Kristian og Rita, som hadde fått opp et bra tempo, til tross for noe kranglete girkasse. Den var ikke fri for ulyder, og de var bekymret for at den ikke ville holde til mål. Etter havariet på torsdag hadde de ikke fått utført en fullgod overhaling, mer det vi kan kalle en provisorisk reparasjon. Bortsett fra dette var Tom Kristian veldig forøyd med den nye bilen. Vi skal huske på at det ikke hadde blitt noen tid til testing før løpet, og dette tatt i betraktning var han egentlig fornøyd med tempoet, selv om Snartemo var klart raskere fra start. Ole Gunnar Skogly, også han i Evo9, hadde også så vidt vært raskere enn Lien på de to første etappene, men det spørs om det ikke gikk litt for raskt, for allerede på etappe tre, Letmolia-Nævra, endte hans framferd langt ute i et hogstfelt med sterkt redusert bil. Vitner på stedet rapporterte om at til og med torpedoveggen var ødelagt. På de påfølgende SS4 og SS5 skjedde det ikke så mye dramatisk i klassen. Snartemo dro ytterligere ifra, og Johsrød tok så vidt over annenplassen fra Lien. På den neste etappen begynte dog et utrolig drama å utspille seg. Først fikk Snartemo problemer og måtte bryte, så Johnsrød. Da Lien satte avgårde på siste etappe var det i ledelse. På etappen passerte de Mats Lysen som sto i grøfta, så dermed var det bare for Lien/Kristensen å «sykle» inn til mål og til klasseseier. Slik skulle det dessverre ikke gå. Halvveis inne på etappen ble fire av fem gir borte, mens tredjegiret holdt stand og sørget for fremdrift ei stund til, før også det til slutt ga opp. Resultatet ble altså brutt løp og 0 poeng i Sigdalsrally, i år som i fjor og året før der. Trøsten i år er at ingen av de antatte hovedkonkurrentene i NM fikk med seg noen poeng heller. Vinner av klassen ble Torkjell Westheim foran Sondre Lundhaug, mens nasjonal klasse totalt ble vunnet av Edvall Martin Stenberg etter meget flott kjøring i sin nyoppbygde Ford Escort RS 1800. Thea Turvoll Lien, i teamets Ford Fiesta R1, gjennomførte rallyet etter planen, i trygt tempo. Litt preget av rundvelten på test tidligere i vinter tok hun det litt med ro, for å få verdifull fartstrening i bilen. Sjefsmekaniker Bjørn Maurtvedt, med kartleser Kjetil Lie Haugen, førte sin Ford Escort Mk 2 inn til en 6. plass i klasse 11. Bjørn skal for øvrig ha en gedigen takk for all skruingen han har utført før dette rallyet, som altså så nær la grunnlaget for klasseseier i NM-åpningen for Tom Kristian Lien. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|