|
|
Klare beskjeder til Høyre-politikere Av Roy Hansen, 30.08.09 Stortingsrepresentant og førstekandidat for Høyre i Buskerud, Trond Helleland og gruppeleder for Høyre i Nedre Eiker, Ann Vigdis Eng fikk klare beskjeder om hva som måtte gjøres for å få fortgang i veibyggingen i Norge. I tillegg til finansieringsformen er et rigid regelverk til hinder for en langt rimeligere veibygging. Trond Helleland og Ann Vigdis Eng tester høyttrykkspyleren i maskinhallen til Isachsen Entreprenør. Her er de sammen med Anders Høibak (t.v.), daglig leder Håvard Kjendseth og helt til høyre Svein Holthe. De to Høyrepolitikerne var fredag på besøk hos Isachsen Entreprenør i Solbergelva. På 23 år har selskapet blitt en tungvekter i bransjen med 170 ansatte i entreprenørselskapet og 230 i konsernet. Til tross for finanskrise og permitteringer i bransjen, ser fremtiden nå meget lys ut for selskapet. Ordretilgangen og reservene har aldri vært så gode som nå. Men ledelsen i selskapet hadde klare råd og ønsker å komme med til de to politikerne. Deres erfaring med veiprosjekter tilsa nemlig at prosjekter kunne bygges både raskere og billigere enn dagens løsninger - hadde det ikke værtfor et rigid regelverk hos Statens Vegvesen. OPS-prosjekter Til nå er det gjennomført tre større OPS-prosjekter i Norge. Dette er veiprosjekter der det offentlige og private samarbeider og hvor investeringene i hovedsak blir tatt av private selskap, men der staten forplikter seg til å betale for veien i 25 år. Utbyggingene her har vist seg å bli både rimeligere og gjennomført på raskere tid enn ved tradisjonell utbygging der Stortinget står for de årlige bevilgningene. - Vi oppever at løsninger som er godkjent i utlandet og mye brukt der ikke blir akseptert her hjemme på grunn av et rigid regelverk fra Statens Vegvesen. Mange entreprenører som oss selv kommer opp med nye løsninger i forbindelse med veiprosjekter, men disse blir ofte avvist fordi de ikke passer til regelverket. Hadde Vegvesenet vært mer fleksible, ville vi fått langt rimeligere veier, sier daglig leder i selskapet, Håvard Kjenseth. Bedre bestillingsrutiner - Høyre vil jobbe for en annen finansiering av veiprosjekter og gjøre Statens Vegvesen om til et mer operativt selskap som har fokus på bedre bestillingsrutiner. Dette vil gi større flyt i veiprosjektene og mer igjen for hver krone vi bruker til vei, sier Trond Helleland. Han var enig at spesielt lokale prosjekter ikke burde gjøres dyrere enn nødvendig bare på grunn av regelverket til Vegvesenet. Isachsen Entreprenør ga de to politikerne et ferskt eksempel på hvor galt det egentlig er. Ved bygging av en kulvert på Herstrøm ble prosjektet nærmere 400.000 kroner dyrere enn nødvendig på grunn av Vegvesenets krav. Dette var en ekstraregning som kommunen måtte ta. Forsering av prosjekter - Dersom vi nå får en borgerlig regjering vil vi forsere byggingen av en ny E 18 gjennom Asker. Oslo-pakke 3 skal startes allerede neste år om vi kommer til makten igjen, sier Helleland. Også Rv 23 vil han starte utbyggingen av neste år om Høyre kommer tilbake til regjeringskvartalene. 31 milliarder vil han bevilge til veisatsinger ekstra den nærmeste perioden om han og partiet får makt til det. Det samme gjelder et vedlikeholdsfond på 50 mrd. kroner. Avkastningen av dette fondet skal komme i tillegg til de vanlige bevilgningene til vedlikehold. Også når det gjelder Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot er Trond Helleland klar på hva som må til. - Denne veien må planlegges som en 4-felts nå og vi bør begynne byggingen i 2014, sa han på møtet med Isachsen. Men han hadde ikke noen forhåpninger om å greie dette uten bompengefinansiering av prosjektet. « Tilbake |
|
MENINGSMÅLING
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|