![]() |
|
|
Bort med den siste reklameplakaten 30.05.16 I 1973 var Norge først ute i verden med å vedta reklameforbud mot tobakk. Nå tettes det siste hullet - reklamemuligheten på selve pakkene. 31. mai er verdens tobakksfrie dag, og det internasjonale temaet er «Get ready for plain packaging» - gjør deg klar for reklamefrie tobakkspakninger. Vi i Kreftforeningen har vært klare lenge, og ser frem til at Norge igjen går i front i det tobakksforebyggende arbeidet.
Reklameforbudet for over 40 år siden er noe av det lureste vi har gjort. Og mest effektfulle. Mange andre land har misunt oss dette fremtidsrettede vedtaket. Ytterligere tiltak i tobakkskadeloven de påfølgende tiårene har mer enn halvert røykingen. Fremdeles røyker 14 prosent av befolkningen - over 700.000 nordmenn - daglig. I Buskerud fylke er 15 prosent av befolkningen mellom 16 – 74 år dagligrøykere. Men pilene peker riktig vei, og spesielt i den yngste aldersgruppen ser vi en merkbar og gledelig nedgang. Med 5 prosent røykere i alderen 15-24 år på landsbasis, ser vi konturene av en røykfri generasjon. Et lite skår i gleden ser vi dog. Mens den totale tobakksbruken blant unge er dalende i hele Europa, har de unge i Norge byttet ut røyken med et annet tobakksprodukt, snusen. Langt mindre farlig enn røyken, ja, vel, men ikke dermed automatisk ufarlig. Den tvilsomme æren for økningen har tobakksindustrien. De bruker store ressurser på produktutvikling rettet mot nettopp barn og unge. I 2002 hadde Swedish Match 22 snusprodukter i salg og i 2008 hadde de 180. Innpakningene har blitt stadig mer kreative, og de retter seg i større grad mot yngre. I 2013 vant en snusboks Norsk Designråds kåring av beste emballasje. Rådet sa dette om boksen: «Selskapet har ønsket å lansere et produkt som appellerer til det yngste segmentet, først og fremst i Norge, men også i resten av Skandinavia.» Designrådet slo også fast at snusboksen «vil kunne rekruttere nye brukere uten å ekskludere kjennere, og at produktet oppfattes som klinisk, enkelt, funksjonelt og intuitivt». Det minner om tobakksreklamene på sekstitallet vi ler hoderystende til i dag. Nettopp det at vi ikke har store reklameboards for tobakk i Norge, gjør at tobakkspakken er den eneste reklameflaten som er igjen. Derfor har den ekstra stor effekt. Derfor må vi fjerne den. Forslaget om reklamefrie tobakkspakninger handler ikke om å hindre voksne mennesker i snuse eller røyke. Det handler om å hindre at barn og unge begynner med tobakk fordi pakningene ser stilige ut i en alder der image er viktig. Det er internasjonalt dokumentert at reklamefrie pakker reduserer attraktiviteten av tobakksvarer, begrenser bruken av tobakk, og øker effektiviteten av helseadvarsler. Hvorfor skal vi da være tvilende til at dette vil virke også i Norge? De eneste som bør være tvilende til at dette tiltaket er viktig og riktig er tobakksindustrien. Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen og Trine Hveem, distriktsleder Telemark, Vestfold, Buskerud og Østfold « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|