![]() |
|
|
Har du sikret ski og barnevogn før flyreisen? Av Redaksjonen, 13.02.12 Skal du ut og reise med barnevogn og skiutstyr, gjør du lurt i å pakke dette ekstra godt. ![]() - Vi anbefaler alle å pakke barnevogner og annet ekstrautstyr godt inn i egnet emballasje. Det er dumt å stå der med ødelagt vogn når en ankommer reisemålet sitt, sier Monica Rimestad, reiseskadesjef i Tryg Forsikring. (Foto: Colourbox.com) Vinterferien står for døren og mange som skal ut og reise må ha med seg barnevogner, skiutstyr, barneseter og annet ekstrautstyr. Skal du ut og fly er det viktig å pakke inn disse tingene slik at de ikke blir skadet. Norwegian skriver på sine hjemmesider at de kun tar ansvar for barnevogner som er pakket i hard emballasje. Flyselskapets ansvar – Flyselskap har ansvar for å frakte passasjerenes reisegods uskadet til destinasjonssted. Likevel krever flyselskapene at en pakker sine vogner og ski i egnet emballasje for å tåle normal bagasjehåndtering, sier Monica Rimestad, skadesjef Reise i Tryg Forsikring. Hun minner om at bagasje ofte kan få en nokså røff håndtering og at en derfor bør gjøre det en kan for å forebygge skade gjennom forsvarlig pakking av det som sendes med fly. – Det er i tillegg forferdelig kjedelig å oppdage at ski- og barneutstyr er ubrukelig når du ankommer reisemålet. Selv om du har rett på erstatning, er gjerne butikkene stengt og i verste fall langt unna. Derfor anbefaler vi å pakke utstyret godt for å sikre det best mulig, sier Rimestad. Vanskelige flyselskap Ved skade på sendt bagasje er det viktig å melde fra til flyselskapet så raskt som mulig. Fristen for å melde fra om skade er syv dager fra ankomst. Noen flyselskap ordner erstatningen med en gang, noe som ofte er det enkleste for den reisende. Andre ber vedkommende henvende seg til forsikringsselskapet sitt. Sørg uansett for å få en bekreftelse på registrert skade fra flyselskapet, en såkalt PIR-rapport (PIR står for Property Irregularity Report). Siden de fleste har reiseforsikring nå til dags, vil flyselskapet ofte be den reisende henvende seg til forsikringsselskapet først. Det er likevel klart at det er flyselskapet som har ansvaret hvis det skjer skader på barnevogn eller skiutstyr. – Luftfartsloven pålegger flyselskapene ansvar for skade på barnevogn, koffert o.l som skjer i forbindelse med ekspedert bagasje, forteller Rimestad. Alle gjenstander som aksepteres ekspedert omfattes altså av transportøransvaret. Likevel mener blant annet Norwegian at passasjerene må sende barnevogner som bagasje på eget ansvar. Flyklagenemnda uenig Flyklagenemnda er for øvrig uenig med en slik reisegodspraksis, og mener den er ulovlig. De reisende som har fått avslag fra flyselskapet, og som har prøvd saken for Flyklagenemnda, har vunnet frem. Flyklagenemnda mener at når flyselskap tar i mot barnevogner, sier de samtidig at dette er bagasje de kan sende for passasjeren. Og da kan de ikke fraskrive seg ansvar på generelt grunnlag. De fleste flyselskap retter seg etter løpende avgjørelser i Flyklagenemnda. – Vi retter oss også etter avgjørelser i Flyklagenemnda når det gjelder transportørens ansvar for reisegods. Men det er kunden selv som må melde fra om skadeforhold, sier Monica Rimestad. Hun anbefaler uansett alle å pakke spesialbagasjen sin godt inn i en bag eller annen egnet emballasje. Dessuten bør en unngå å putte andre gjenstander inn i skibager og barnevogn. For å være på den sikre siden. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|