![]() |
|
|
Kundene strømmer til nytt «frilufts-Mekka» Av Roy Hansen, 16.11.16 Torsdag for nesten én uke siden stor flere hundre i kø før klokken syv om morgenen for å sikre seg de beste tilbudene. Og kundetilstrømmingen har fortsatt siden. Vi snakker om det som er blitt et «frilufts-Mekka» med 50.000 varer - XXL i Krokstadelva.
Med en vinter som kom brått på ble det i full fart satt opp telt slik at de ventende kundene kunne få tak over hodet. Men det dårlige været satte få begrensninger på tilstrømmingen. Flere hundre hadde møtt opp og to heldige utvalgte fikk muligheten til å raske med seg gratis varer i løpet av et minutt.
Det ble en lønnsom springmarsj rett til sykkelavdelingen der to sykler og diverse utstyr til en samlet verdi av god over 30.000 kroner skiftet eier på sekunder. Nå - nesten en uke etter åpningen av det 3.000 kvadratmeter store varehuset til XXL, er ikke pågangen like stor - teltet er borte og varehussjef Viggo Rognes (32) jobber med å komme i ordinær drift sammen med sine 60 ansatte. Han kan se tilbake til en meget travel åpning der det var 14.000 kunder innom bare den første helgen. Hva han omsatte for og hva som ventes av omsetning i året, ja det vil han ikke ut med. - Butikken var ferdig innredet til åpningen takket være god innsats fra alle ansatte. De har vært med på å bygge butikken og har dermed fått en unik kjennskap til alle varene og hvor de finnes i dette enorme lokalet, sier han. Enormt varehus Varehuset i det gamle Krokstadsenteret, er bare enormt. Salgsflaten er på 3.000 kvadratmeter. I tillegg er det 600 kvadratmeter med kontorer, spiserom og tekniske rom. Det er for tiden ca. 50.000 varenummer i lokalet, men her vil det hele tiden bli en vurdering av hva som selger og ikke slik at både antall varer og utvalget vil variere. Det er 60 ansatte ved XXL i Krokstadelva, men ettersom det er en del deltid, utgjør disse 25 årsverk. Butikken er likevel blitt en betydelig arbeidsplass som det har vært stor interesse for. - Det er stor konkurranse i dette markedet, men vår kjede er nå den raskest voksende i Norge og i verden for øvrig. Vi er også i ferd med å etablere flere varehus i Europa, og dette vil kunne påvirke våre innkjøp her hjemme i positiv retning, sier Viggo Rognes. Stor interesse Interessen for sport og fritid synes ikke å ha noen begrensninger i dette landet. Vi bruker milliarder av kroner på fritidsaktiviteter og dette vet de ulike butikkene og kjedene å bruke for alt det er verdt. Konkurransen mellom de ulike kjedene er også tøff, og i Nedre Eiker blir det ikke bedre når G-sport kommer til å åpne sitt nye varehus bare noen hundre meter unna. - Vi ønsker dem velkommen og mener at konkurranse er sunt. Det som det kanskje er verst for, er de mindre butikkene ut i distriktene, som ikke greier å konkurrere med oss på pris, sier Rognes. Men ikke alle mindre forretninger bør frykte konkurransen, mener varehussjefen. Han sikter til Bjørn Myhre Sport som ligger bare noen hundre meter unna. - De har utviklet en spisskompetanse på det de driver med og er store på ski og sykler i toppsjiktet. Vi er ikke i det markedet, men bruker dem og deres kompetanse når det er behov for det, sier Viggo. ![]() Køene er borte og varehuset til XXL er i normal drift. Fortsatt gjenstår det noe arbeider på «bakrommet», men salgslokalet er blitt enormt med sine 3.000 kvm. og høyt under taket. Her er det plass til det meste innen friluftsliv. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|