Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Tog i hytt og pine
 18.10.12

Odd Myklebust setter i en lederartikkel (16.10.12) gode jernbaneprosjekter opp mot hverandre. Tilsvar fra ordførerne i Krødsherad, Ringerike og Hemsedal (18.10.12) følger dessverre i samme stil.

Artikkelforfatter Runar Gravdal.
Jernbane er dyrt, og har så lang levetid at det først og fremst må legges helhetlige overordnede strategier, dernest strekningsvise planer, og så tilslutt planlegges arealmessig og detaljprosjekteres. Å gå ut og se seg om etter hvor det ser greit ut å bygge jernbane og så sette spaden i jorda, er en dårlig strategi.

Det er forståelig at ordførere og redaktører slåss lokalt og regionalt om hvem som skal få prioritet og hvordan. Problemet kommer når det skal gis signaler til departement og etat om hva som skal prioriteres i de overordnede strategiene uten at man kjenner disse.

I en slik klattvis utbygging som gjøres i dag må det være lurt å spørre om intercity-triangelet og Ringeriksbanen tilfredsstiller lokaltrafikkstrategiene på strekningene, om de tilfredsstiller godsstrategiene, og om de tilfredsstiller mellomdistanse-pendlerne. Og til slutt om det bygges i en stand som i hvert fall ikke er til hinder for at man kan realisere høyhastighetsbaner i fremtiden.

Så kan vi krangle om dette, men de klattvise utbyggingsprosjektene må ikke være bortkastede i forhold til de overordnede strategiene slik at Vestfoldbanen kan bli en del av et høyhastighets togtilbud til Kristiansand og Stavanger, og Ringeriksbanen en del av et høyhastighetstilbud til Bergen. Begge med en teoretisk tid mellom endepunktene som gjør dem til et attraktivt og konkurransedyktig befordringsmiddel fremfor fly.

Dessverre er disse overordnede strategiene i liten grad gjenstand for kunnskapsbasert debatt; vi blir henvist til å krangle om Hallenskog og Steinberg stasjon. Og i bisetninger slenger ut at vi heller vil ha Hallenskog enn høyhastighet. Som regionale og lokale politikere burde vi isteden utfordre sentrale strategier (om de finnes) for å bidra til best mulige løsninger sammen med nabokommunen og nabofylket.

En problemstilling både Buskerudbyen og våre ordførere på tur ser ut til å overse.

DT og ordførerne kaster seg lojalt etter en for Østfold og Vestfold og mjøsbyene etterlengtet og påkrevet intercity-utbygging, som vil gi et svært godt tilbud for Drammen stasjon, men som ingen andre steder i Buskerud vil ha glede av.

Drammen stasjon har verken trafikkapasitet eller parkeringskapasitet. Denne fremtidige trafikkveksten er det heller ikke parkeringskapasitet for verken på Brakerøya, Lier eller Asker – og lenger enn Asker kommer en ikke på E 18 i rushtida.

Buskerudbyen skal selvfølgelig ikke motarbeide intercity-satsningen på Østlandet, men Buskerudbyens IC-strekning går til Kongsberg, og ikke til Skien. Den andre IC-strekningen for Buskerud går fra Sandvika til Hønefoss.

Konklusjon:
Vi trenger å se helhetlige strategier for lokaltrafikk, mellomdistanse, fjerntog og gods fra jernbaneverket og samferdselsstatsråden som bakteppe for våre lokale debatter.

Først da vil det bli meningsfylt å diskutere pendlerparkeringer for tog i alle knutepunkter hvor vei og jernbane møtes, plassering av godsterminaler, utvikling av banen til Kongsberg i stedet for dagens nedbygging, og realisering av Ringeriksbanen i stedet for veiutvidelse. For ikke å snakke om fremtidens muligheter for å komme sentrum til sentrum i de store byene våre på 2,5 til 3 timer – på bakken.

La oss glede oss over mulighetene som utvikler seg ved å se alle jernbanestrategiene i sammenheng uten å sette de opp mot hverandre og så krangle så fillene fyker når det skal prioriteres og velges for gjennomføring.

Vi trenger å løfte blikket. Jernbaneverket og Stortinget må vise en helhetlig, overordnet strategi for norsk jernbane i Nasjonal Transportplan, og den debatten må skilles fra realiserings- og lokaliseringsdebattene.

Med befolkningsveksten vi ser i Buskerudbyen må vi snart lytte til Veidirektøren: Fremtidens personbefordring i det sentrale østlandsområdet kan ikke løses med vei; den må på skinner.

Runar Gravdal
Fylkesleder
Buskerud SV




Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 252
Bedre enn i 2020: 34.52%
Dårligere nn i 2020: 9.13%
Elendig: 15.48%
Koronafri: 11.51%
Langt bedre: 3.97%
Som i 2020: 25.40%