![]() |
|
|
Frykter nedleggelse av MS Eikern Av Roy Hansen, 20.02.18 MS Eikern gikk med et underskudd på hele 295.000 kroner i fjor. Nå kan selskapet ende i skifteretten på grunn av dårlig økonomi og et styre som ikke har mulighet til å fortsette. 19. mars er det årsmøtet som skal avgjøre båtens videre skjebne.
Etter å ha fått 104.000 i tilskudd i 2016 var det optimisme å spore blant styre og personale på MS Eikern i fjor. Da kunne de fortsette driften og betale lønn til mannskapet. Men det skulle vise seg at gleden ble kortvarig og tilskuddene uteble totalt.
Dermed gikk selskapet MS Eikern på en skikkelig smell med et underskudd på hele 295.000 kroner mot et budsjettert overskudd på 52.000 kroner i 2017. I en e-post til alle andelshaverne i MS Eikern skriver styreleder Elisabeth Wold at det på bakgrunn av økonomi og mangel på administrasjon nå ser ut til at selskapet Eiker Turisttrafikk SA må avvikles. Fjoråret ga et underskudd på 294.831,27 kroner og det er ikke nok penger igjen til å starte sesongen. Styret forklarer situasjonen med blant annet færre turer, mindre omsetning enn budsjettert og at de fikk inn 23.000 kroner mindre i årsavgift enn budsjettert. Det forklares også at de budsjetterte med 100.000 kroner i støtte fra den lokale banken, en støtte som skulle vise seg å utebli. Også utgiftene til reparasjoner og vedlikehold ble høyere enn antatt. Båten har pr i dag ca. 60.000 kroner på konto, slik at de kan betale de viktigste utgiftene som forsikring og strøm etc. Men det er ikke økonomi til å starte sesongen og styret har derfor redigert hjemmesiden med beskjed om at de foreløpig ikke kan booke noen turer for 2018. Avgjørende årsmøte Styret innkaller til årsmøte den 19. mars kl. 18.00 på Kapphuset i Vestfossen for å avgjøre båtens skjebne. Ifølge e-posten til alle andelseierne ser styret kun to muligheter. Det første og mest dramatiske er at selskapet Eiker Turisttrafikk SA går til skifteretten og melder oppbud på grunn av mangel på økonomi og ledelse. Det andre alternativet er dersom noen av andelshaverne melder sin interesse for å overta ansvaret for båten, kan selskapet leve videre. Styret ber derfor om en rask tilbakemelding dersom noen er interessert i å danne et nytt styre. Vil at båten skal leve videre - Vi har litt penger på bok, men ikke nok til å få båten godkjent og klar for 2018-sesongen, sier styreleder gjennom åtte år, Elisabeth Wold. Hun forklarer det store underskuddet i 2017 med at de hadde forventet et tilskudd, etter å ha fått signaler om at de ville få penger fra banken også dette året, men sånn ble det ikke. Siste tildeling fra banken er i september og da var allerede sesongen kjørt. Wold forklarer også at sesongen var preget av dyre reparasjoner og vedlikehold, samt at sesongen ble flere uker kortere på grunn av dette. ![]() Slik er vi vant til å se MS Eikern stevne ut Vestfosselva hver sommer. Men dersom ikke andelseierne melder seg til nytt styre eller andre er villig til å ta over, kan 2017 ha vært den siste sesongen det ble kjørt turer. Mangler også folk Elisabeth Wold har flyttet fra Vestfossen til Kristiansand og har av den grunn varslet styret at hun ikke tar gjenvalg som leder for selskapet. Også andre styremedlemmer har sagt de ikke vil fortsette. Dermed står Eikern Turisttrafikk SA uten folk til å drifte selskapet videre. Men Elisabeth har ikke gitt opp alt håp ennå. - Vi skal ha årsmøte 19. mars hvor andelseierne tar den endelige beslutningen. Men vi vil jobbe med å finne løsninger fram til da. Det gjelder både med folk som kan være villig til å ta over, samt tilskudd til driften. Hof kommune har uttalt at de synes det vil være veldig uheldig for dem og Eidsfoss om driften stoppes. Også Øvre Eiker kommune har tidligere sagt at de muligens kan gi noe støtte, men ingenting har kommet derfra, sier hun. Statlige pålegg og avgifter Ved siden av lønn, er det statlige pålegg og avgifter som er den største årsaken til den dårlige økonomien. - Vi må betale Skipskontrollen hele 41.000 kroner for å få godkjentstempelet før hver sesong. I tillegg har vi sjekk av redningsflåter mm. og regningen her er på 21.000 kroner. I tillegg kommer skatter og avgifter vi må betale for å kjøre en sesong på høyst fire måneder, sier Wold. I tillegg kommer forsikringer med 32.000 kroner ettersom det her er snakk om persontransport. Med slike pålegg og priser er det vanskelig å tjene inn alt på en så kort sesong. Heller ikke andelseierne synes å ha tro på båtens fremtid. Det er i dag registrert 176 andelseiere, men hele 65 av dem har ikke betalt årsavgiften på 350 kroner i 2017. På det meste var det 350 andelseiere. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|