![]() |
|
|
Aksepterer ikke bomring uten lokale tiltak Av Roy Hansen, 02.11.15 Mandag ettermiddag fikk toppolitikerne i Buskerudbysamarbeidet presentert et nytt forslag til Buskerudbypakke 2. Den største forskjellen fra sist gang pakken ble presentert, var at jernbane og riksveisatsingen var tatt ut. Men bompenger var det nok av.
Buskerudbyområdet fra Lier til Kongsberg er Norges femte største byregion og det er beregnet at befolkningsveksten vil bli på nesten 50.000 mennesker de neste 25 årene. Dagens veinett er ikke dimensjonert for en slik vekst, og spesielt Drammen sliter nok som det er i dag med trafikkavviklingen.
I dag går 69 prosent av alle reiser i Buskerudbyen med bil. Det tallet må ned, mener politikerne, men hvordan dette skal gjøres, er det delte meninger om. Blant annet er Øvre Eikers toppledelse meget skeptiske til en bom på grensen til Nedre Eiker. De føler ikke at de får noe igjen for denne belastningen. - Det er Drammen som har de største problemene og det er her de fleste tiltak må settes inn. At vi skal være med å betale for dette gjennom å belaste bilistene enda mer, er ikke rimelig, sier ordfører Ann Sire Fjerdingstad. Hun og resten av formannskapet i kommunen, samt hele Nedre Eikers politiske ledelse var i ettermiddag samlet i fylkeshuset for å få den nye og reviderte pakken presentert. Her kom det fram at forslagene var mye av det samme som sist pakken ble presentert, bare at nå var jernbanesatsingen og riksveisatsingen tatt ut. Dette er uansett prosjekter som trenger egen statlig finansiering og hører ikke inn under finansieringsordningen til Buskerudbypakke 2. ![]() Osmund Kaldheim i Buskerudbyen presenterte mandag ettermiddag det reviderte forslaget til Buskerudbypakke2 for politikerne i de samarbeidende kommunene samt rådmenn og andre byråkrater. Forslaget skal nå behandles politisk i kommunene før det igjen skal forsøkes å oppnås enighet innad i Buskerudbyen og saken skal til slutt vedtas i stortinget. Belønningsmidler Buskerudbysamarbeidet har så langt gitt regionen to omganger med såkalte belønningsmidler for å ha lagt til rette for økt kollektiv bruk og for gang- og sykkelveier. I perioden 2010 til 2013 ble det gitt 270 mill. kroner fra staten. I perioden 2014 til 2017 ligger det ytterligere 323 mill. kroner i denne potten. Dette er prosjekter som er kommet de enkelte kommunene til gode etter full enighet innad i samarbeidet. Om det blir like stor enighet om bypakke 2, er det derimot tvil om. I presentasjonen som Osmund Kaldheim i Buskerudbyen holdt, ble det opplyst om finansieringen og det ble kalt et spleiselag. Pakkens totalpris over 15 år skal være på 10,55 mrd. kroner. Åtte av disse er det bilistene som skal betale i form av en bompengering. Resten skal fordeles på staten, kommunene og fylkeskommunen. Drøftingsdokument Det politikerne fikk seg forelagt mandag er et såkalt drøftingsdokument. Forslagene skal nå drøftes i de enkelte kommunene før saken igjen skal drøftes med departementet. Dersom partene kommer til en enighet vil saken ende i stortinget en gang i 2017. Men veien dit er lang og rimelig kronglete for mange. For at det skal bli et endelig vedtak om denne bypakken, må samtlige kommunestyrer, fylkestinget og de berørte parter, være enige. Tiltakene Tog med dobbeltspor til Hokksund er altså tatt ut av pakken. Infrastrukturtiltak med buss er naturlig nok med, men her er rammen redusert fra 2,8 til 2,0 milliarder kroner. Disse pengene skal blant annet sikre bedre framkommelighet for bussene, kollektivfelt i Rosenkrantzgata eller bybane på hjul som det også kalles, og prioritering av buss fra Bragernes til det nye sykehuset. Det skal også bygges en ny bru over Drammenselva i Mjøndalen. Men en ting er at bussen skal fram - den skal også driftes og det koster. Nærmere bestemt 2,75 mrd. kroner i perioden. Da forutsettes det en økning på 50 prosent i busstilbudet i regionen, men for politikerne i Eiker har de vanskeligheter med å kunne se realismen i dette. Bompenger fra bilistene skal subsidiere busstilbudet slik det skjer i Oslo og Trondheim. På veifronten er det satt opp 2,68 mrd. kroner. For disse pengene mener Buskerudbyen at de kan få to nye tilførselsveier i Drammen, ny vei til Konnerud fra E 134, ny Svelvikvei og fire felt i hele Bjørnstjerne Bjørnsonsgate i Drammen. Et nytt løp i Strømsåstunnelen er ikke med i planen da dette forutsettes finansiert av staten - sammen med nye bompenger fra bilistene. Gang- og sykkelveier skal også prioriteres. Her settes det av 1,75 mrd. kroner og skal gi et sammenhengende sykkelnett fra Lier til Hokksund. Det skal også bli 10 prioriterte sykkeltiltak i hver kommune. Det er også satt opp 0,92 mrd. til pendlerparkering i knutepunktene Hokksund, Mjøndalen og på Lierstranda. Det betyr muligens nye parkeringshus både i Mjøndalen og i Hokksund. ![]() Dette kartet viser hvor de enkelte bomstasjonene er tenkt plassert. Det betyr at du må betale for å bevege deg over kommunegrensene i Eiker og inn til Drammen. Plassering av bommene Byråkratene i Buskerudbyen ser for seg at det plasseres bommer på grensen mellom de to Eiker-kommunene - på begge sider av elva. Videre vil det bli en bom på Svelvikveien, på alle ramper opp til E 18, men ikke på selve motorveien. Det skal også bli en bom på den nye Konnerudnedføringen. Det er laget et forslag på maks 15 kroner pr passering, og du skal bare betale en vei. Det er også lagt inn noen begrensninger med hvor mange ganger du skal betale i løpet av en måned og det totale månedsbeløpet er satt til 1.800 kroner. For personer som pendler og bor i dette området, kan det bety en tilleggsregning på hele 21.600 i året. Ett lyspunkt for bilistene er at det skal være gratis for elbiler å kjøre her. Det spørs om politikerne skjønner logikken med at disse tar mindre plass på veinettet enn vanlige biler. Se video med intervju her « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|