Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Aksepterer ikke bomring uten lokale tiltak

Av Roy Hansen
,  02.11.15


Mandag ettermiddag fikk toppolitikerne i Buskerudbysamarbeidet presentert et nytt forslag til Buskerudbypakke 2. Den største forskjellen fra sist gang pakken ble presentert, var at jernbane og riksveisatsingen var tatt ut. Men bompenger var det nok av.

Ordfører Ann Sire Fjerdingstad har sammen med nyvalgt varaordfører Hans Kristian Sveaas, vært meget skeptisk til en bompengering. De mener tiltakene må komme Eikers befolkning til gode om de skal godta bompengebetaling.
Buskerudbyområdet fra Lier til Kongsberg er Norges femte største byregion og det er beregnet at befolkningsveksten vil bli på nesten 50.000 mennesker de neste 25 årene. Dagens veinett er ikke dimensjonert for en slik vekst, og spesielt Drammen sliter nok som det er i dag med trafikkavviklingen.

I dag går 69 prosent av alle reiser i Buskerudbyen med bil. Det tallet må ned, mener politikerne, men hvordan dette skal gjøres, er det delte meninger om. Blant annet er Øvre Eikers toppledelse meget skeptiske til en bom på grensen til Nedre Eiker. De føler ikke at de får noe igjen for denne belastningen.

- Det er Drammen som har de største problemene og det er her de fleste tiltak må settes inn. At vi skal være med å betale for dette gjennom å belaste bilistene enda mer, er ikke rimelig, sier ordfører Ann Sire Fjerdingstad.

Hun og resten av formannskapet i kommunen, samt hele Nedre Eikers politiske ledelse var i ettermiddag samlet i fylkeshuset for å få den nye og reviderte pakken presentert.

Her kom det fram at forslagene var mye av det samme som sist pakken ble presentert, bare at nå var jernbanesatsingen og riksveisatsingen tatt ut. Dette er uansett prosjekter som trenger egen statlig finansiering og hører ikke inn under finansieringsordningen til Buskerudbypakke 2.



Osmund Kaldheim i Buskerudbyen presenterte mandag ettermiddag det reviderte forslaget til Buskerudbypakke2 for politikerne i de samarbeidende kommunene samt rådmenn og andre byråkrater. Forslaget skal nå behandles politisk i kommunene før det igjen skal forsøkes å oppnås enighet innad i Buskerudbyen og saken skal til slutt vedtas i stortinget.


Belønningsmidler
Buskerudbysamarbeidet har så langt gitt regionen to omganger med såkalte belønningsmidler for å ha lagt til rette for økt kollektiv bruk og for gang- og sykkelveier. I perioden 2010 til 2013 ble det gitt 270 mill. kroner fra staten. I perioden 2014 til 2017 ligger det ytterligere 323 mill. kroner i denne potten.

Dette er prosjekter som er kommet de enkelte kommunene til gode etter full enighet innad i samarbeidet. Om det blir like stor enighet om bypakke 2, er det derimot tvil om.

I presentasjonen som Osmund Kaldheim i Buskerudbyen holdt, ble det opplyst om finansieringen og det ble kalt et spleiselag. Pakkens totalpris over 15 år skal være på 10,55 mrd. kroner. Åtte av disse er det bilistene som skal betale i form av en bompengering. Resten skal fordeles på staten, kommunene og fylkeskommunen.

Drøftingsdokument
Det politikerne fikk seg forelagt mandag er et såkalt drøftingsdokument. Forslagene skal nå drøftes i de enkelte kommunene før saken igjen skal drøftes med departementet. Dersom partene kommer til en enighet vil saken ende i stortinget en gang i 2017. Men veien dit er lang og rimelig kronglete for mange.

For at det skal bli et endelig vedtak om denne bypakken, må samtlige kommunestyrer, fylkestinget og de berørte parter, være enige.

Tiltakene
Tog med dobbeltspor til Hokksund er altså tatt ut av pakken. Infrastrukturtiltak med buss er naturlig nok med, men her er rammen redusert fra 2,8 til 2,0 milliarder kroner. Disse pengene skal blant annet sikre bedre framkommelighet for bussene, kollektivfelt i Rosenkrantzgata eller bybane på hjul som det også kalles, og prioritering av buss fra Bragernes til det nye sykehuset. Det skal også bygges en ny bru over Drammenselva i Mjøndalen.

Men en ting er at bussen skal fram - den skal også driftes og det koster. Nærmere bestemt 2,75 mrd. kroner i perioden. Da forutsettes det en økning på 50 prosent i busstilbudet i regionen, men for politikerne i Eiker har de vanskeligheter med å kunne se realismen i dette.

Bompenger fra bilistene skal subsidiere busstilbudet slik det skjer i Oslo og Trondheim.

På veifronten er det satt opp 2,68 mrd. kroner. For disse pengene mener Buskerudbyen at de kan få to nye tilførselsveier i Drammen, ny vei til Konnerud fra E 134, ny Svelvikvei og fire felt i hele Bjørnstjerne Bjørnsonsgate i Drammen.

Et nytt løp i Strømsåstunnelen er ikke med i planen da dette forutsettes finansiert av staten - sammen med nye bompenger fra bilistene.

Gang- og sykkelveier skal også prioriteres. Her settes det av 1,75 mrd. kroner og skal gi et sammenhengende sykkelnett fra Lier til Hokksund. Det skal også bli 10 prioriterte sykkeltiltak i hver kommune.

Det er også satt opp 0,92 mrd. til pendlerparkering i knutepunktene Hokksund, Mjøndalen og på Lierstranda. Det betyr muligens nye parkeringshus både i Mjøndalen og i Hokksund.



Dette kartet viser hvor de enkelte bomstasjonene er tenkt plassert. Det betyr at du må betale for å bevege deg over kommunegrensene i Eiker og inn til Drammen.


Plassering av bommene
Byråkratene i Buskerudbyen ser for seg at det plasseres bommer på grensen mellom de to Eiker-kommunene - på begge sider av elva. Videre vil det bli en bom på Svelvikveien, på alle ramper opp til E 18, men ikke på selve motorveien. Det skal også bli en bom på den nye Konnerudnedføringen.

Det er laget et forslag på maks 15 kroner pr passering, og du skal bare betale en vei. Det er også lagt inn noen begrensninger med hvor mange ganger du skal betale i løpet av en måned og det totale månedsbeløpet er satt til 1.800 kroner. For personer som pendler og bor i dette området, kan det bety en tilleggsregning på hele 21.600 i året. Ett lyspunkt for bilistene er at det skal være gratis for elbiler å kjøre her. Det spørs om politikerne skjønner logikken med at disse tar mindre plass på veinettet enn vanlige biler.

Se video med intervju her





Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 250
Bedre enn i 2020: 34.80%
Dårligere nn i 2020: 8.80%
Elendig: 15.60%
Koronafri: 11.60%
Langt bedre: 4.00%
Som i 2020: 25.20%