![]() |
|
|
SP-leder ville lære med om «den jævla gyroen» Av Roy Hansen, 27.05.19 Senterpartiets leder, Trygve Slagsvold Vedum, ville lære mer om det som ble omtalt som «den jævla gyroen» da han var på besøk i Hokksund i formiddag. Først var han på Hellefoss Paper og så var det over til Elvehuset for en orientering her.
Det var ingen storslagen delegasjon som fulgte med SP-lederen, som ankom kjørende i egen pick-up og kun med plass til én rådgiver. Men Trygve Slagsvold Vedum fikk seg en rundtur på Hellefoss Paper - der budskapet var nye rensekrav og hvor mye dette vil koste fabrikken.
Han ble fulgt av Ring Tore Teigen, Arnfinn Kroken og bedriftseier Roar Paulsrud og fikk se hvordan papiret ble laget fra tømmeret kom inn på biler til ferdig rull. Men det var Miljødirektoratets nye miljøkrav som sto på programmet og SP-lederen fikk med seg noen innspill på veien her. Hva han kunne gjøre med disse, kunne han ikke si mye om, men sa det var viktig å vite hva de snakket om når sakene ble tatt opp på stortinget. Vedum har Per Olaf Lundteigen som nærmeste «sparringspartner» og for ham var det viktig å vise hva en lokal bedrift som Hellefoss betyr for lokalsamfunnet, arbeidsplassene og ikke minst for skogbruket i distriktet. ![]() Hellefoss Paper jobber intens med å få omgjort Miljødirektoratets rensekrav som vil gi dem en utgift på rundt 90 mill. kroner. Bedriftseier Roar Paulsrud (t.v.) her i samtale med Per Olaf Lundteigen og SP-leder Trygve Slagsvold Vedum. «Den jævla gyroen» Geir Nyhus har ledet lakseutvalget i Østsiden Jeger og Fiskerforening i en årrekke og legger ikke mye imellom når han snakker om laksefiske, forurensning og ikke minst gyro-problemene. SP-lederen ble så påvirket av den friske språkbruken til Nyhus at han selv begynte å omtale parasitten som «den jævla gyroen» - men med det sedvanlige store smilet og den smittende latteren. Vedum fikk en historisk gjennomgang av laksefisket i elva og lot seg fascinere av en av de store laksene som henger utstoppet inne på Elvehuset. Men laksen på veggen, som veide vel 20 kilo, er langt fra den største. Offisiell rekord er på 34,6 kilo, men nå snakkes det om at det kan ha vært tatt en på nærmere 40 kilo i «gamle dager». ![]() Arnfinn Kroken ved Hellefoss Paper forklarer Vedum hva som skjer med tømmeret fra det kommer inn på lastebil, til ferdig papir i andre enden av fabrikken. Skal behandles De som har fulgt med på laksefisket i Drammenselva har fått med seg at det lenge har vært snakk om å behandle elva slik at de kan få utryddet gyroen en gang for alle. Problemet er bare at elva og vassdraget er så stort, at det skjærer i hjerterota å gå på med giften Rotenon som dreper alt liv i elva. Om ikke det er nok, så må hele Drammensfjorden også behandles helt ned til om med Svelvikstrømmen. Nå har miljømyndighetene startet arbeidet med å planlegge en behandling av vassdraget, men om dette blir med Rotenon og eller andre midler som klor, er høyst usikkert. I mellomtiden er laksetrappa nå stengt slik at all fisken som går opp, må sjekkes og laksen slaktes. Sjøørreten får slippe opp, men det er store mengder laks som må bøte med livet her. Det er også siste året at det settes ut smolt i vassdraget gjennom å taue den ut Drammensfjorden slik det har vært gjort de tre siste årene. Mulig start for behandling av elva er satt til 2024, men dette er høyst usikkert pr. dags dato. ![]() Her kommer ferdig kappet og avbarkede stokker klare for sliping slik at de blir til tremasse. På rundtur Trygve Slagsvold Vedum får seg en rundtur i Buskerud i dag og etter Hokksund var det Kongsberg som sto på programmet. Her var det blant annet snakk om tingretten i Kongsberg og Eiker. Men før han forlot Hokksund, ble det også litt tid til å snakke om samferdsel og derved bompenger. Vedum fikk et poeng fra sine lokale partifeller, da det var snakk om å bygge en 4-felts motorvei mellom Hokksund og Åmot - med bompenger - kontra det å ruste opp dagens vei uten bompenger. Det var Knut Kvale og fylkesvaraordfører Olav Skinnes som orienterte om planene for en ny vei. En vei som Senterpartiet ikke vil ha og viser til jordvernet selv om kommunestyret har gått inn for en trasé utenom de rikeste jordbruksinteressene. Knut Kvale mente en opprusting av dagens vei ville holde og Skinnes understreket behovet for å få i gang persontransporten igjen på Randsfjordbanen mellom Hønefoss og Drammen. I dag går det nemlig kun gods på denne strekningen om vi ser bort i fra Bergensbanen, som ikke har stopp mellom Drammen og Hønefoss. ![]() Geir Nyhus la ikke noe imellom hva han mente om gyroen som de sliter med i elva, men understreket at de så fram til å få en plan for hvordan de kan bekjempe den da SP-lederen var på besøk i dag. ![]() Knut Kvale (stående) og resten av Senterpartitoppene i Øvre Eiker ville også snakke med partilederen sin om samferdsel og gjorde et poeng av at de ved å bygge ut dagens Rv. 35 til Åmot ville slippe bompenger her, mot en ny firefelts vei med bompenger slik vegvesenet vil. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|