![]() |
|
|
Bedrift anmeldt for særdeles grove brudd Av Redaksjonen, 29.01.15 Høsten 2014 anmeldte Statens vegvesen en bedrift i Buskerud med over 200 brudd. Nå er nok en større bedrift i Buskerud anmeldt etter at det denne gang ble funnet over 100 brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelser.
Anmeldelsen inneholder til sammen cirka 120 alvorlige brudd på EØS reglement om pålagt døgnhvil og ukehvil. Alle som fører tunge kjøretøy er pålagt å ta nødvendige pauser og ikke kjøre for lenge av gangen. Dette registreres ved hjelp av fartsskrivere unikt for hver sjåfør i kjøretøyet, heter det i en pressemelding fra Statens Vegvesen.
Grove brudd Etter en kontroll gjennomført av Statens Vegvesen og Arbeidstilsynet fant de brudd som viser grove overskridelser av arbeidstid, samt kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Daglig leder og enkelte av sjåførene mistenkes for manipulering av data, som ved kjøring uten fartsskriverkort og kjøring på en annen sjåfør sitt kort. Det er blant annet registrert svært mye kjøring uten kort på seks biler tilhørende bedriften. - Dette er grove brudd som går på trafikksikkerheten løs. Vi har sett tilfeller hvor sjåfører jobber 300 timer i måneden og har 18 timers dager på veien. Dette tilsvarer nesten som å kjøre rundt med én i promille, understreker leder ved kjøretøy teknisk i Nedre Buskerud, Widar Stoltz. - Lite søvn gjør at vi blir uoppmerksom og reaksjonsevnen svært dårlig. Veien er disse sjåførenes arbeidsplass og ett sekunds uoppmerksomhet kan få fatale konsekvenser, sier inspektør i Statens vegvesen Trond Høivangli. Skal ikke lønne seg å svindle - Hensikten med våre kontroller er først og fremst på grunn av trafikksikkerheten, men også transportbransjens konkurransevilkår. Denne bedriften har hatt en klar økonomisk gevinst, men det skal ikke lønne seg å svindle, forklarer inspektør Kåre Holtung, som jobber daglig med kontroll av bedrifter. Eier, daglig leder og flere sjåfører i bedriften har begått lovbrudd. Ledelsen påberoper seg fritak fra reglementet, med blant annet begrunnelser som å kjøre på lukkede områder. - Under en kontrollperiode på to måneder er det oppdaget kjøring uten kort i omtrent 50.000 kilometer. Dette er ekstremt mange kilometer og vi har i tillegg sjekket områdene til bedriften som tilsier at dette ikke kan ha pågått på lukket område. Denne bedriften skjuler flere brudd og driver uten tvil virksomheten på ulovlig vis, understreker Stoltz. Satsing på samarbeid Statens vegvesen og Arbeidstilsynet samarbeider både når det gjelder kontroll av bedrifter og ved kontroll på vei. Samarbeidet er et av satsingsområdene i 2015. - Vi er allerede godt i gang med et slikt samarbeid her i regionen. Med de ulike rollene vi har i dette utfyller og styrker vi hverandre på en god måte, forteller Tove Svensli ved Arbeidstilsynet. Arbeidsgivers ansvar Hovedregelen for døgnhvile er på 11 timer sammenhengende eller ni pluss tre timer i løpet av et døgn. Har du under 7,5 timers hvile kan du bli anmeldt. Ved kortere enn fire timers hvile blir førerkortet inndratt. Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for å organisere kjøringen slik at de ansatte kan følge reglene om kjøre- og hviletid og bruk av fartsskriver. Arbeidsgiver er også forpliktet til å føre regelmessige kontroller for å påse at sjåførene følger reglene, samt å laste ned og lagre opplysninger fra sjåførkort og fartsskrivere jevnlig. Når Statens Vegvesen eller politi krever det, skal disse opplysningene gjøres tilgjengelig. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|