![]() |
|
|
Tredjeplass - tross bilproblemer for Lien Av Redaksjonen, 25.01.18 Tom Kristian Lien var tilbake bak rattet på sin VW Golf Kitcar da årets første NM-runde i rally, Sigdalsrally, ble arrangert i helgen. Etter en fjorårssesong i Mitsubishi Lancer Evo 9, preget av mye trøbbel, var det med friskt mot han rullet over startrampa i den gamle men gode Golfen.
Det var flotte vinterrallyforhold i Sigdalstraktene i helgen, med mye snø, fin issåle på veien, og noen få kuldegrader. Litt snøfall underveis gjorde imidlertid at det til tider ble noe glatt for de som startet tidlig.
Lien hadde imidlertid et ganske høyt startnummer, og ble noe plaget av at det ble sporete etter hvert. Han satte imidlertid opp et bra tempo, og inn på første service lå han på en tredjeplass i klassen, etter Anders Kjær og svenske Kristian Johansson. Kjær kjørte i et for klassen overlegent tempo hele dagen, og kjørte inn til en suveren klasseseier. Johansson endte på en trygg andreplass, men da han kjører på svensk lisens er han ikke med i kampen om NM-poeng. Nedover skilte det etter tre etapper 13 og 14 sekunder til henholdsvis Jan Egil Halland og Atle Redalen. Kampen mot disse skulle vise seg å bli nervepirrende utover dagen. På neste service var det Redalen så lå på fjerdeplass, og han lå nå bare åtte sekunder etter Lien sammenlagt. Halland hadde tapt ett sekund i forhold til Lien, og var nå 14 sek etter. Halland skulle imidlertid vise seg å sette inn en durabelig sluttspurt. Først slo han Lien med fire sekunder på SS6 før han tok 10 sekunder til på SS7. Dermed var det svært spennende før siste og avgjørende etappe; Letmolia 2. Halland lå nå 2,5 sekunder før Lien, mens Redalen lå syv bak. På de siste etappene fikk Lien noe problemer med varmgang i bremsene, og måtte slå av litt på tempoet. Etter den siste etappen lå Halland på tredjeplassen, fem sekunder før Lien, mens Redalen lå på femteplass, fem sekunder etter Lien. Det var dog ikke slutt på dramatikken for Liens del. Clutchen tok kvelden mellom siste etappe og mål, og det var med nød og neppe at Lien kom seg over målrampa, men det holdt med et nødskrik. - Jeg er veldig fornøyd med helgen. Jeg ligger nå på tredjeplass i NM, og det er en god start på sesongen. Litt surt å ende opp fem sekunder etter Halland i mål, men på den annen side var jeg selv bare fem før Redalen, så da går det opp i opp, sier Lien og smiler. Tom Kristian var også godt fornøyd med helgens kartleser, Trond-Håvard Østheim. Han har tidligere lest for Edval Martin Stenberg, som i år satser på rallycross, og tar en liten pause fra rally. Samarbeidet i bilen fungerte uten et eneste feilskjær. Han vil også skryte av arrangørklubben NMK Modum & Sigdal for et flott og kompakt arrangement. Teamets to andre sjåfører, Thea Turvold Lien, med mamma Hege i kartleserstolen, og Bjørn Maurtvedt med Gaute Hofton i høyrestolen hadde også en fin dag på skogen, og kom i mål på henholdsvis andre og tiendeplass i sine respektive klasser. Thea var veldig fornøyd med noter og rytme, men mener hun trenger mer løpstrening for å få opp farta litt. Gaute leste noter for første gang, og han og Bjørn satset nok ikke maksimalt hele tiden, men mente samarbeidet i bilen hadde gått bra. VM-sjåfør Mads Østberg var storfavoritt til totalseieren i sin WRC-Focus, men han måtte bryte i ledelse etter SS5 med ødelagte bremser. Seieren totalt gikk til slutt til russeren Nikolay Gryazin i Skoda Fabia R5. Lien kommer nå til å stå over neste NM-runde, Rally Finnskog, og satse på deltagelse i Numedalsrally i stedet. Grunnen er at girkassa i Golfen må overhales. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|