![]() |
|
|
Budsjettets vinnere - og noen tapere 12.10.12 Miljø, kunnskap, barn og unge er vinnerne av årets statsbudsjett. En god framtid er avhengig av at vi satser på kunnskap, barn og unge. Derfor øker SV nok en gang bevilgningene til forskning og utvikling, som med det har hatt en realvekst på 32 prosent fra 2005. Barnefamilier kan nyte godt av to uker ekstra pappaperm, og Barnevernet får det største løftet på 20 år.
Det blir flere lærere i ungdomsskolen, og flere tusen lærere får tilbud om etterutdanning. Årets budsjett gjør Norge rødere og grønnere. SV vil stå på for å skape bedre miljø og mer rettferdighet også i årene som kommer. Nå starter for alvor overgangen til lavutslippssamfunnet. Jernbaneinvesteringene er nær tredoblet med SV i regjering. Kollektivtrafikken, gang- og sykkelveier får et stort løft, og vi satser på miljøteknologi, klimaforskning og internasjonalt klimaarbeid. I Buskerud kan vi, blant annet, glede oss over: Skole Regjeringen foreslår å bevilge Høgskolen i Buskerud en økning på 110 studieplasser fra 2012 til 2013,videreføring av satsingen på den nye grunnskolelærerutdanningen, styrking av teknologi- og ingeniørmiljøene med investeringer i vitenskapelig utstyr. Totalt foreslås en bevilgning på 324 millioner kroner til høyskolen. Vei Det er bevilget penger til riksvei 7 Sokna – Ørgenvika med planlagt åpning for trafikk i sommeren 2014, og Ramsrud – Kjeldsbergsvingene, Damåsen – Saggrenda og Nestunnelen på E16. Midtmarkeringer og midtrekkverk på flere strekninger, og gang- og sykkelveier. Regjeringen foreslår å bevilge 100 millioner kroner til Buskerudbyen gjennom belønningsordningen for en bedre kollektivtransport. Så til det som vi ikke gleder oss over og som hele partiet står bak og løfter det man kan, men hvor vår kraft ikke er stor nok verken i Buskerud eller nasjonalt: Parkeringsplass for tog i Drammen Nedleggelse av stasjoner Opprustning av Steinberg under noen forutsetninger. Dette er selvfølgelig utilstrekkelig for SV. I Buskerud har vi store forventninger til at både dobbeltspor til Kongsberg og Ringeriksbane i dobbeltsporformat skal realiseres. Vi stiller større krav til forbindelse mellom Industri og ingeniørmiljøene på Kongsberg og i Drammen/Oslo regionen. Dette er viktig på grunn kommunikasjon mellom virksomhetene, men mest av alt for inn og utpendling. Noe av den samme argumentasjonen gjelder også for Ringeriksbanen, men her er det mer for å hindre at man får full forstoppelse på E18 fra Sandvika til Oslo. I tillegg ville en utvikling av Ringeriksbanen gjøre området bedre egnet som boområder for pendlere til arbeidsplasser i Oslo/Akershus. Sist men ikke minst, er det viktig at banen medfører en time kortere reisetid til Oslo, ikke bare for Bergen, men også for hele Hallingdal og Hønefoss, selvfølgelig. Dette er i øyeblikket et av de mest lønnsomme jernbaneprosjektene man kan tenke seg, og det er skammelig at regjeringen har brakt tvil inn i gjennomføringen. På tross av et svært godt og SV stemplet budsjett må vi i Buskerud dessverre si oss skuffet over miljøsatsingen innen samferdsel, som nå er den viktigste utfordringen vi kan ta for oss i bekjempelsen av et co2 utslipp som er det dobbelte av det som er bærekraftig. Jeg håper velgerne gir oss kraft nok i 2013. Runar Gravdal Fylkesleder Buskerud SV « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|