![]() |
|
|
Laget nytt studieopplegg for dyslektikere Av Roy Hansen, 21.05.16 Sliter barnet ditt med å lese og skrive på skolen? Da bør du lese denne artikkelen nøye. I dag går det nemlig ikke alltid av noen alarmklokker før i 3. eller 4. klasse om barna sliter. Da kan det nesten være for sent. Men det kalles likevel «tidlig innsats».
Tusenvis av barn og unge sliter med lesing og skriving. Dette går ut over forståelsen i alle fag og i språk. Derfor har det gang på gang blitt understreket at såkalt «tidlig innsats» for å fange opp disse barna, er viktigere enn noen gang.
Men skal vi tro lærer gjennom 25 år i skolen og spesialpedagog i PP-tjenesten i 15 år, Eva Jacobsen Øen fra Hokksund, er det et mangelfullt tilbud til de elevene som oppdages som dyslektikere og det kommer for seint i dagens skole. Ofte må de starte med helt grunnleggende kunnskap om bokstaver og bokstavkombinasjoner for å kunne lære å lese. Som can.paed.spec (tilsvarende master) bør hun vite hva hun snakker om. De to siste årene har hun arbeidet med et helt spesielt undervisningsopplegg for barn med lese- og skrivevansker, og fredag kom undervisningsheftene fra trykkeriet. Nå skal de ut til flest mulig skoler i landet. Lang prosess Eva har gått med planer om dette undervisningsopplegget lenge, men med full jobb har det ikke vært mulig å få gjennomført det. Men etter at hun ble pensjonist er den nå 67 år gamle læreren og pedagogen endelig klar. - Jeg har jobbet i to år med dette opplegget og fått hjelp av datteren min til det grafiske, tegningene har jeg selv stått for og har drøftet hele opplegget med seniorrådgiver Jorunn Grøholt som har vært ansatt i Statped i en årrekke. Statped er et statlig kompetansesenter for personer med lærevansker, forteller Eva J. Øen. Også Dysleksiforbundet har og vil være en samarbeidspartner for det lille forlaget med kontoradresse i Vestfossen. Tatt i bruk Undervisningsopplegget er prøvd ut på Vestfossen barneskole og de har kjøpt opplegget sammen med Røren skole. Gjennom et samarbeid med skolen i Vestfossen er opplegget nøye testet ut, samt at noen elever har fått undervisning på Evas kontor i Vestfossen. - Jeg har brukt lang tid på dette opplegget og føler at dette er blitt bra etter å ha lest meg opp på det teoretiske og gjennomgått det praktiske med andre, sier Eva J. Øen. Hun fikk fredag heftene fra trykkeriet og skal nå gjøre en jobb med å gjøre dette kjent ute i skolene landet over. Det skjer blant annet via egen nettside og facebook. Ettersom opplegget er gitt ut på eget forlag er det mye penger som er lagt ut - ikke bare i trykking, men også i form av arbeid. - Jeg vet hvor mye det betyr for barn og unge å kunne lese og skrive skikkelig gjennom alle mine år i skolen og i PP-tjenesten. Derfor brenner jeg ekstra for dette faget og denne gruppen, sier Eva. I tillegg til studieopplegget med lærerveiledning og alt, har Eva også skrevet fire hefter hun har kalt lettlestbøker. Alt sammen er designet slik at det skal gi bedre leseforståelse og ikke minst leselyst for den enkelte. ![]() Eva J. Øen har jobbet i mange år med tanken om et undervisningsopplegg for barn og unge med lese- og skrivevansker. Nå er hun endelig i mål. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|