![]() |
|
|
Nå skal Norge bli et moderne sykkelland 19.03.13 Regjeringen og SV bevilger 6,9 milliarder kroner til bygging av sykkelveier.
Like før påske legger regjeringen fram en ny nasjonal transportplan, men nå avslører SV at regjeringen setter av 6.9 milliarder kroner til bygging av sykkelveier de neste ti årene. Det er en dobling av bevilgningene til sykkelveier og SV overoppfyller med dette løftene som ble gitt i klimaforliket.
Norge er et u-land når det gjelder sykkelveier, men nå skal vi bli et moderne sykkelland. Sykkel hele året Den nye sykkelvei-satsingen innebærer at 690 millioner kroner bevilges hvert fra 2014 til 2023, som totalt blir 6,9 millioner kroner. Vi lager et spleiselag der regjeringen stiller med 6,9 milliarder kroner og med milliarder til avtaler med byene om å satse på kollektivtrafikk, miljø og sykkel i stedet for flere veier og økt biltrafikk. Økt sykling er et politisk kinderegg med tre gevinster på en gang: Færre biler på veiene, bedre miljø og økt folkehelse og trivsel. Jeg viser til Sverige og Danmark, der sykkel står for 10 og 17 prosent av alle reiser. I Norge er denne andelen på fire prosent. Derfor har regjeringen og SV som mål å doble andelen sykkel fra fire til åtte prosent av alle reiser. Det vil kreve en enda større økning i de største byene, der mulighetene for kraftig sykkelvekst er størst. Vårt mål er å bygge ut sammenhengende sykkelveier i byer og tettsteder over 5.000 innbyggere. I tillegg er trygg sykkelvei til skolen et mål. Det gjenstår om lag 1.700 km med sykkelveier på våre riksveier for å nå målet. Fakta om sykkelsatsingen: Bevilgninger til sykkelveier på riksveinettet Bevilgning i 2009: 119 mill. kroner Gjennomsnitt 2010 - 2013: 300 mill. kroner Bevilgning i 2013: 350 mill. kroner. Klimaforliket 606 mill. kroner innen 2017 Regjeringens nye transportplan 690 mill. kroner pr år 2014 - 2023 Lena Reitan Buskerud SV « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|