![]() |
|
|
Ny belønningsavtale snart på plass Av Redaksjonen, 27.10.14 Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ga positive signaler i et møte med Buskerudbyen i dag. Samarbeidet vil få ny avtale med Samferdselsdepartementet som vil kunne gi millioner til forbedringer for buss, tog og sykkel.
Ordførerne i de fem kommunene og fylkeskommunen i Buskerudbyen var i dag i møte med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. De to temaene for møtet var søknad om ny belønningsordning og Buskerudbypakke 2.
- Svaret fra samferdselsministeren var at vi vil få ny avtale om belønningsmidler, og at vi vil få penger allerede i 2014. Det gjør at vi kan fortsette med å bidra til hyppigere bussavganger, utbygging av pendlerparkeringer og forbedring av sykkelforholdene, sier Tore Opdal Hansen, leder i den politiske styringsgruppa i Buskerudbysamarbeidet og ordfører i Drammen. Kvalifisert for bymiljøavtale Da regjeringen la frem Nasjonal transportplan (NTP) i fjor, lanserte de den nye ordningen med såkalte «Bymiljøavtaler» for de største byområdene i Norge. - Vi fikk også bekreftet at Buskerudbyen er kvalifisert til å kunne inngå en bymiljøavtale, men at arbeidet med dette vil kunne ta noe tid. Det at vi er blant de byområdene som kan få bymiljøavtale er et resultat av at vi samarbeider, sier Opdal Hansen. Buskerudbypakke 2 Det har lenge vært planlagt en større bypakke i området. Den såkalte Buskerudbypakke 2 er en samling med prosjekter som skal gjøre det enklere å reise med bil, buss, tog, sykkel og til fots i Buskerudbyen. Skissen til Buskerudbypakke 2 ble sendt til Samferdselsdepartementet før sommeren og ønsket fra ordførerne er å starte samtaler med staten så fort som mulig. - Regjeringen skal nå ta stilling til hvordan de ønsker å håndtere KVU (konsekvensutredningen) og den lokale skissen til Buskerudbypakke 2. Vi må vente med å arbeide videre med dette til regjeringen har behandlet saken, sier Opdal Hansen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|