![]() |
|
|
Frykter at båtsommeren skal gi en skadetopp Av Redaksjonen, 08.07.20 Det heter seg at det finnes to typer båtførere: De som har kjørt på et skjær og de som kommer til å gjøre det. Nå frykter forsikringsselskapene en stor økning i skadestatistikken - blant annet på grunn av høy fart.
For mange er fellesferie synonymt med båtferie. Og i år er det ekstra mange som skal på vannet - kanskje for første gang. I tillegg avdekker politiet at fartsgrenser til sjøs anses som høyst veiledende og en melding fra Telemarksavisa i går forteller om stadige fartsoverskridelser.
Det har fått Kongelig Norsk Båtforbund til å reagere. - Vi forventer at alle fritidsbåteiere viser hensyn til hverandre, tar hensyn og senker farten når forholdene tilsier det, sier generalsekretær Stig Hvide Smith. - Aktsomhet på sjøen er en grunnleggende regel som alle båtførere plikter å følge. Det er en selvfølge at vi tar hensyn og tilpasser farten etter omgivelsene og annen båttrafikk. Dessuten finnes det fartsgrenser som alle i båt plikter å overholde. Orienter dere om fartsgrensene der dere ferdes, og følg disse, sier generalsekretær Stig Hvide Smith. Store utbetalinger Totalt betalte forsikringsbransjen 506,5 millioner kroner etter nær 11.000 skader på fritidsbåt i fjor. Hittil i år har antall skader på fritidsbåt allerede økt med over 10 prosent. - Koronasituasjonen og utsiktene til norgesferie har gitt stor økning i båt- og vannscootersalget, og mange nye båtførere skal feriere ved og på sjøen i sommer. Det merker vi på pågangen hos oss, sier Edmond Wold Gaulen, som er fagansvarlig på båt i Frende Forsikring. Skadetopp om sommeren - Antallet båtsskader i juli og august ligger vanligvis rundt 50 prosent høyere enn normalen for året, forteller han. I en fersk undersøkelse Norstat har gjennomført for Frende er båtførerne spurt hva slags ulykker de har vært involvert i på sjøen. 69 prosent svarer at de har gått på skjær, 27 prosent har kollidert med annen båt og 13 prosent har opplevd at noen har falt over bord. Uerfarne båtførere som kjører for fort At mange mangler erfaring med kart og navigering mener fagsjefen i Frende er blant årsakene til de mange båtskadene. - Tidligere år har vi sett at uerfarne båtførere som kjører for fort har havnet høyt på skadestatistikken. Grunnstøting med skrog- og motorskader er blant de vanligste skadene i denne gruppen, sier Wold Gaulen. - Mange kjører bare på, fordi det er mer vann enn land på sjøen. Vi ser stadig flere grunnstøtinger. Det er mange skjær langs norskekysten og all grunn til å kjøre oppmerksomt og ansvarlig, sier Gaulen. Statens Kartverk anslår at det kan være 35.000 uoppdagede grunner i norske farvann. - Umerkede og dårlig merkede skjær er utsatt for grunnstøtinger, sier Gaulen. Uvettig lek på sjøen Vannsport er også kime til bekymring hos forsikringsselskapet. - Vi vet at mange nå anskaffer seg vannski og tuber til lek på sjøen, og vet dessverre at uvettig lek er årsak til flere alvorlige ulykker, sier Frendes fagsjef på båt. Han tenker også på vannscootere med stor fart både nær badeplasser og om natten. Venter travel sommer Også Redningsselskapet er forberedt på en travel sommer med mange båter på vannet. I fjor trengte 5.205 båtførere assistanse på sjøen. - Vi har fått mange nye båteiere, som ikke er vokst opp med båt. Jeg vil anbefale at de tar den nødvendige opplæringen jo før, jo heller, sier Gaulen. I trangere farvann, der uhell og grunnstøtinger gjerne skjer holder det ikke med kartplotteren. Her bør du også kunne bruke papirkart. Skadestatistikk fra Finans Norge viser at antall havariskader har økt med 15 prosent første kvartal i år, sammenlignet med i fjor. Ansvarsskader dekket på båtforsikringen har økt med 50 prosent. ![]() Slik ser en båt som har kjørt på en holme i høy fart ut. (Foto: Frende Forsikring) Krasjer i båter og anlegg - En ansvarsskade er for eksempel at en båtfører forårsaker skade på andre båter eller kolliderer på sjøen fordi reglene til sjøs ikke blir fulgt, sier Wold Gaulen. En båteier kan også komme i ansvar hvis båten sliter seg og gjør skade på bryggeanlegg på grunn av dårlig fortøyning, eller feil fortøyningsutstyr som ikke står i forhold til båtens størrelse og vekt. - Et annet eksempel kan være at du gjør skade på en annen båt når du skal legge deg inntil, her spiller også ofte erfaringen inn, sier fagsjefen i Frende. Kan bli en dyr fornøyelse Mer enn 130.000 båter er uten forsikring i Norge. Det gjelder 45 prosent, men også større og dyrere båter er dårlig sikret, ifølge en tidligere Båtlivsundersøkelse fra Kongelig Norsk Båtforbund. Det kan få store økonomiske konsekvenser. - Mange tror at ansvarsreglene er like for båt og bilforsikring. Altså at hvis noen kjører på båten din mens den ligger i havnen så dekkes skaden fra skadevolders selskap. Men slik er det ikke for båt, sier Wold Gaulen. Den som har skadet båten din må ha utvist uaktsomhet for at regningen havner hos ham. Har båtføreren vært uheldig, eller noe teknisk har sviktet, er det du som må betale. - Det kan bli dyrt, sier Edmond Wold Gaulen i Frende. 12 er omkommet ved bruk av fritidsfartøy i Norge første halvår 2020 viser dyster statistikk fra Sjøfartsdirektoratet. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|