![]() |
|
|
Historisk satsning på fylkesveiene i Buskerud 30.01.15 8. desember 2011 var første ordinære møte i det nyvalgte fylkestinget. Budsjettet for 2012 skulle behandles. Et nytt flertall bestående av H, FrP og KrF skulle fremlegge sitt første budsjett og handlingsprogram.
Ville det komme noe nytt? Etter 20 år med Arbeiderpartiet i førerstolen hadde fylkestinget ved konstituering i oktober valgt Morten Eriksrød (H) som ny fylkesordfører. Nytt flertall med knappest mulig flertall, 22 stemmer mot 21 på den andre siden av salen. Motsatt i forrige fireårs periode. Det krever 100 prosent enighet i posisjonen for å få gjennomslag for sin politikk. Gjennom media var det bekjentgjort at et nytt flertall skulle satse mer på utdanning og samferdsel.
Budsjettet dreier seg om store tall. Hvordan skal vi bruke tre milliarder på best mulig måte for innbyggerne i Buskerud? Ubegripelig mange millioner. Men det betyr også at det er mulig å få til noe. Mye kunne skrives om introduksjon av Kunnskapsskolen i Buskerud, fokus på mobbing og frafall, fritt skolevalg, omorganisering av fylkeskommunale selskaper, etablering av eget foretak for eiendomsdrift osv. osv. Da jeg ved konstitueringen ble valgt til leder for Hovedutvalget for Samferdselssektoren, skal jeg her begrense meg til å omtale ett av «mine» fagområder. Fylkesveinettet skulle forbedres. Det var skrevet en samarbeidsavtale mellom H, FrP og KrF som hadde klare mål, Det skulle bli tidenes satsning. Samferdselsbudsjettet ble satt opp og fordelt over perioden 2012-2015. 3,2 milliarder ble vedtatt som ramme for fireårsperioden til samferdsel. Nær 1 milliard ble øremerket til investeringer i fylkesveinettet. Det inkluderer både nye veiprosjekter og reparasjon av forfall. Vedlikeholdsetterslepet var beregnet til 2,3 milliarder pr 1.1.2010. I dette tallet er ikke noen standard hevninger med. Likevel vedtok 22 nye fylkestingsrepresentanter et offensivt løft for fylkesveiene. Verbal punkt 29 i budsjettet for 2012 ble vedtatt og sier: Det skal være et mål at vi tar igjen minst 500 millioner av vedlikeholdsetterslepet i perioden 2012 -2015. Det var tydeligvis overraskende for opposisjonen at vi valgte å være så konkrete. Det ble kommentert og omtalt som umulig. Dette ble påstått å være «monopolpenger». I forbindelse med behandling av leveranseavtalen med Statens Vegvesen for 2015 i siste uke i Hovedutvalget, ble det stilt et åpent spørsmål fra representanten Lavrans Kierulf (FrP) om hvordan dette var gått? Klarer det nye flertallet å ta igjen minst 500 millioner av vedlikeholdsetterslepet i sin første periode fra 2012 – 2015? Han fikk følgende svar fra samferdselssjefen; I 2010 og 2011 ble det tatt igjen hhv 37 og 86 mill. kroner til sammen 123 mill. kroner på to år. For årene 2012 – 2014 er det tatt igjen hhv 103, 128 og 164 mill. av vedlikeholdsetterslepet. I leveranseavtalen for 2015 regner vi med å ta igjen 154 millioner. Til sammen 549 millioner for perioden 2012-2015. Kierulf nikket meget fornøyd tilbake til samferdselssjefen. I perioden er det jobbet fram en ny strategi for fylkesveiene 2014-2023. I tillegg ble det i 2013 vedtatt nytt Handlingsprogram for fylkesveier 2014-2017. I dette vedtok vi at det totale etterslepet fra 2014 skal tas igjen på 16 år. Det betyr at vi må klare å ta igjen 500 millioner i de tre neste valgperiodene. Får vi ansvaret videre etter valget i september, vil det bli fulgt opp. Siste budsjett i denne valgperioden ble vedtatt i desember med de samme 22 stemmene fra H, FrP og KrF. I 2015 skal fylkeskommunen bruke 351 millioner kroner til investeringer på fylkesveier. Ny rekord! Det er satt av hele 1,3 milliarder kroner til opprusting av fylkesveiene i 2015-2018. I tillegg settes det av 700 millioner til drift av kollektivtransport og drift og vedlikehold av fylkesvegene hvert år i perioden. Det skal prioriteres bygging av flere gang- og sykkelveier i perioden. Kollektivtransporten er styrket med 14 millioner årlig. Som leder for dette politiske arbeidet er det svært mange hyggelige tilbakemeldinger. Det skjer mye veiarbeid overalt i fylket. Det årlige asfaltprogrammet er øket fra ca 70 til 90 millioner kroner. Næringslivet med NHO i spissen er alltid kritiske til oss. Det er greit. I 2010 fikk fylkeskommunene overført en rekke «øvrige riksveier». Buskerud fylkeskommune fikk ansvar for 600 km nye fylkesveier i tillegg til 1.200 km «gamle» fylkesveier. Hvordan ivaretar fylkene alle fylkesvegene? Vista Analyse ble engasjert av NHO og gjennomførte en omfattende analyse. Hvert fylke ble analysert og sammenlignet. Rapporten viser til det enorme vedlikeholdsetterslepet og anser det som umulig for fylkeskommunene å klare å ta igjen dette uten større statlige bidrag. Med hensyn til vårt fylke er det positivt bemerket at Buskerud har brukt betydelig mer til fylkesveiformål enn det fylket er tilført av statlige midler. Merforbruket i Buskerud er på 16 prosent mens gjennomsnittet for landet er 10 prosent. Sammenlignet med tilførte midler er det i Buskerud særlig satset på investeringer. Da er det ekstra hyggelig å registrere at regionsdirektør Per Steinar Jensen i NHO Buskerud også nå skryter av vår satsning på fylkesveiene. Trond Johansen Gruppeleder i fylket (KrF) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|