|
|
Eventyrlig salg av kajakker og padleutstyr Av Redaksjonen, 16.06.20 - Det er helt tydelig at av mange skal feriere i Norge i år og vil være på vannet, forteller den familieeide spesialbutikken, Eian Fritid i Mjøndalen.
- Det føltes som en stor og uventet bølge, nærmest en tsunami, veltet over oss med full kraft og truet med skylle oss ut av «båten» når koronaviruset traff oss tidlig i mars, forteller Inger Line Eian i familiebedriften med to ansatte.
Frem til midten av april holdt Norges eldste spesialbutikk for kajakker, kanoer og padleutstyr stengt - 31 år etter oppstarten. - Vi har opplevd finanskriser tidligere, men ikke noe tilsvarende det som traff oss denne gangen, sier Inger Line og Hege Eian. Opprettholdt bestillingene Butikken besluttet imidlertid fort for å holde alle bestillingene de hadde plassert hos leverandørene sine høsten 2019, for levering våren i 2020. - Leverandørene stilte opp og med god hjelp fra dem, Valley, NorthShore, NDK, Dagger, Palm og mange andre, ble alt levert. Vi fører kvalitetskajakker produsert i England. Den siste lastbilen med kajakker ankom Mjøndalen dagen før England stengte ned og gikk i «Lock down». Nå er familiebedriften veldig optimistiske, og ser frem til en strålende sommer med padling og kajakk. Har slått alle rekorder - Det har vist seg at den beslutning vi tok var riktig. Etterspørselen etter kajakker, kanoer og padleutstyr har slått alle rekorder, både i butikken og i nettbutikken, sier de to. - Vi har solgt 55 prosent flere kajakker så langt i år sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen vår har økt med 57 prosent frem til slutt mai. Juni tegner til å bli en måned med nye rekord igjen. Dette er normalt en av våre beste salgsmåneder og vi har allerede passert omsetningen totalt for juni i 2019, forteller Eian. - Leverandørene våre står på og tilgangen på varer er heldigvis bra, slik at vi stort sett kan skaffe kajakker, kanoer og utstyr til alle dem som drømmer om en tur på vannet, sier de. Sterk økning i netthandel I tillegg til butikken og padlesenteret i Mjøndalen, har familiebedriften de siste årene satset på å videreutvikle nettbutikken. - Dette har vært en stor satsing for en familiebedrift som vår, men vi er nå glade for at vi har valgt å ta denne investeringen. Vi har jobbet mye med innholdet for å gi kundene gode beskrivelser av produktene, med veiledninger og videoer. Det har vært viktig for oss at innholdet skal være av høy kvalitet og på norsk. Nettbutikken og markedsføring vår i sosiale media har også vært helt avgjørende for å lykkes, forteller Inger Line Eian. Antallet besøk i nettbutikken har denne våren har nærmeste eksplodert. I perioden januar til mai 2019 var det 18.400 besøk nettbutikken, i samme periode 2020 har 31.555 vært innom nettbutikken, en økning på 71,5 prosent. - Mange handler direkte i der, andre bruker den for å finne frem til produktet de ønsker å kjøpe og kommer innom oss i Mjøndalen for å prøve og å se nærmere på det. For de mange som skal anskaffe seg kajakk anbefaler vi at de kommer innom, prøvesitter og aller helst tar en tur på vannet før de bestemmer seg, sier hun. Mange vil på kurs I tillegg er det nå mange som vil på padlekurs: Alle kurs er fullbooket ut denne sesongen, og det er ventelister. - Vi gjør, sammen med de dyktige instruktørene våre, det vi kan for at så mange som mulig skal komme seg på kurs og få trygge og fine naturopplevelser på vannet, forteller Eian, som samarbeider med DNT Drammen og Omegn og Gyldenløve Kajakklubb når det gjelder kurs. - Siden samarbeidet med DNT startet i 2009 har godt over 1.100 padlere vært på kurs hos oss. Sammen har vi brukt tiden godt, tilpasset kursene og utviklet en Veileder for smittevern, slik at vi kan kjøre kursene innenfor FHI sine regler på en trygg og god måte. « Tilbake |
|
MENINGSMÅLING
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|