![]() |
|
|
Minister håpet at «stridsøksene» kunne begraves Av Roy Hansen, 13.09.15 Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen håpet at «stridsøksene» nå kunne begraves for godt. I dag gjenåpnet han nemlig Steinberg stasjon til full jubel fra en stor folkemengde og hornmusikk.
Det er snart tre år siden Steinberg stasjon ble stengt og togene suste forbi. Lokalbefolkningen engasjerte seg sammen med lokale politikere og det ble dannet en aksjonsgruppe for gjenåpning av stasjonen. I dag ble deres arbeid kronet med en stor seier.
En av dem som har stått i spissen for aksjonsgruppa er Olav Gåserød. Han var en lykkelig mann og sa at fremtiden så lys ut for befolkningen på Steinberg. En mangeårig kamp ble i dag kronet med gjenåpning. Til tider har det vært en kamp med steile fronter og Jernbaneverket, statssekretærer og politkere har virkelig fått gjennomgå. Kanskje nettopp derfor så har byggingen, etter at politikerne ga marsjordre, gått usedvanlig fort. De første arbeidene på stasjonen startet nemlig så sent som i juni. I dag er hele anlegget ferdig og alle lokaltog stopper igjen på stasjonen. Åpningen er riktignok som en såkalt prøveordning. Men verken Olav Gåserød eller ministeren kunne se noen grunn til at dette ikke skulle bli en permanent ordning. Med utbedringer i Hokksund og stenging av overgangen i Rødgata i Drammen, skal timetabellen til NSB kunne holde selv med stopp på Steinberg. ![]() Olav Gåserød har vært pådriveren i aksjonsgruppa for gjenåpning av Steinberg stasjon. I dag ble år med hard jobbing og store utfordringer kronet med seier. Han benyttet anledningen til å takke alle som hadde bidratt i disse årene. Stor dag Ordfører Bent Inge Bye sa dette var en stor dag for Steinberg og hele Nedre Eiker. Samtidig minte han ministeren på at Mjøndalen stasjon også trenger en oppgradering. Også Bye hedret den lokale aksjonsgruppa og sa seg imponert over det arbeidet som var lagt ned. Bye roset også Jernbaneverket for innsatsen siden startordren kom og for meget god informasjon til alle under veis. For manglende informasjon har vært et gjennomgangstema i årene siden nedleggelsen. - Dagen i dag er starten på en utvikling her på Steinberg og en fremtidig utvikling. Jeg håper derfor at stasjonen blir brukt, sa Bye. I 2011 var det hele 75.000 passasjerer som brukte stasjonen. Nå gjenstår det å se om NBS har mistet noen av dem på varig basis i den tiden hvor de har måttet ta enten buss eller kjøre egen bil til og fra jobb. Folk som pendler til Oslo er i hvert fall glade - deres hverdag er med denne åpningen blitt mye enklere. ![]() Også fylkesordfører Morten Eriksrød roste det lokale engasjementet på Steinberg. Samtidig sa han at de nå jobbet med to spor til Hokksund og at målet var to spor til Kongsberg så raskt som mulig. Omfattende arbeider Med ombyggingen på Hokksund stasjon, opprusting av Steinberg med nye plattformer og gangbro over sporene, samt utbedring av Rødgata, er prosjektet kostnadsberegnet til vel 200 mill. kroner. Steinberg alene koster nærmere 20 mill. kroner, men direktøren for infrastruktur i JBV, Gorm Frimannslund, hadde ikke helt regnestykket klart i dag. Det er altså laget to nye plattformer i tre. Det er primært spor 1 mot den gamle stasjonsbygningen som skal brukes i begge retning. Sport to er for uforutsette hendelser. I tillegg er det altså bygget en gangbro over linjene. Denne er klargjort for bruk av heis, men mangler altså i dag den universelle utformingen alle slike anlegg skal ha. Spøkefulle tilskuere kunne i dag fortelle at endelig hadde fått en bakke på Steinberg og at brua nå ble lagt inn som en «topptur». Universell utforming er det i hvert fall på plattformene, som er laget i tre og med enkel adgang for rullestolbrukere og bevegelseshemmede. Det er også montert et nytt lysanlegg med hele bommer slik at det ikke skal være mulig å snike seg over linja mens det er rødt lys. Se video fra åpningen her ![]() Det var stort engasjement og mange folk som hadde møtt opp til åpningen av stasjonen kl. 10.00 en litt grå søndag morgen. Lokal hornmusikk og gode nyheter gjorde derimot godt for humøret. ![]() Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen håpet at stridsøksene nå kunne begraves for godt på Steinberg. Han har tidligere besøkt Steinberg for egenhendig å se på forholdene og var ikke i tvil om at denne stasjonen skulle overleve. Nå mener han det er opp til befolkningen å bevise dette gjennom at de bruker tilbudet. ![]() Gjenåpningen er sentral for å bevare Steinberg-samfunnet og få en utvikling her, sa Bent Inge Bye i sin tale, og ymtet samtidig om penger til opprusting av Mjøndalen stasjon. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|