![]() |
|
|
Vil stenge planovergang Evja i Mjøndalen Av Roy Hansen, 26.09.12 Jernbaneverket jobber nå med å få stengt planovergangen Evja i Mjøndalen. Det skjer enten ved at det bygges en gangvei langs sporet, eller rett og slett stenging uten et alternativ. Nå ligger «ballen» hos kommunen.
21. august i år var en ung jente nær ved å bli kjørt ned av toget på planovergangen Evja like nord for Mjøndalen stasjon. Hun hadde musikk på ørene og hørte ikke toget komme.
Det samme skjedde 3. juni i fjor da en 16 år gammel gutt omkom på en planovergang i Hokksund. Også han hadde musikk på ørene da han skulle krysse overgangen bare noen hundre meter fra der han bodde. Lanserer kampanje Tirsdag var det møte på Veiavangen ungdomsskole i Mjøndalen. Her ble både ungdom og lærere fortalt om farene ved å krysse en usikret overgang som Evja. Overgangen brukes daglig av elever som skal til og fra skolen, og mange bruker nettopp mobilen som musikkspiller med ørepropper. De hører derfor ikke om det kommer tog på grunn av musikken. Nå skal det også informeres om farene til alle foreldre gjennom foreldremøter. Få, men ivrige tilhørere Onsdag kveld hadde Jernbaneverket invitert til møte på samfunnshuset i Mjøndalen, men oppmøtet var mildt sagt skralt. Bare syv kom i tillegg til lokalpressen som var nesten like mange. Jernbaneverkets folk gjennomførte allikevel møtet med de få som var kommet og det ble rikelig tid til diskusjoner. Også et par oppsittere fra Steinberg hadde tatt turen for å høre om det var noen endring i planene for å sikre overgangen der bedre nå som togene ikke lenger skal stoppe ved stasjonen. De måtte dessverre gå skuffet hjem da Steinberg ikke sto på agendaen i dag og jernbaneverkets folk hadde heller ikke noe nytt å komme med. Har to løsninger Jernbaneverket jobber nå med to mulige løsninger når det gjelder overgangen Evja i Mjøndalen. Den ene er rett og slett å stenge overgangen uten noe alternativ. Det er den rimeligste for Jernbaneverket, men lite ønskelig for dem som bruker overgangen i dag. Et annet alternativ er å bygge en gangvei langs jernbanesporet sydover til der bekken går under jernbanen. Her er det laget en ny bru som gjør det mulig å få til en gangvei. Dette er kostnadsberegnet til mellom fire og fem millioner kroner og vil bli et spleiselag mellom kommunen og Jernbaneverket. Ballen ligger nå i kommunen som skal bestemme seg for hva de ønsker å gjøre med overgangen. Det er også kommunen som får ansvaret for utforming og vedlikehold av den nye gangveien om det blir aktuelt. Stopp – se – lytt Stopp opp – se deg for og lytt etter tog. Det er hovedbudskapet i Jernbaneverkets kampanje overfor skoleelevene. I tillegg skal så mange planoverganger som mulig fjernes. Men Jernbaneverket har en formidabel jobb foran seg med hele 3.500 planoverganger i Norge. Bare halvparten av disse er i daglig bruk, men med rundt 70 mill. kroner i årlige budsjetter til dette arbeidet, går det sakte framover. Jernbaneverket registrerer nå alle hendelser ved slike overganger og Eiker-bygdene skiller seg ut i negativ retning. I Mjøndalen er det én overgang. Her har de hatt 17 tilfeller de siste fire årene. På Steinberg er det to overganger og det er den sydligste som er verst. Ved Evja er det registrert seks hendelser siden 1996 og den siste er en av de mer alvorlige da ei ung jente var nær ved å bli kjørt ned av toget. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|