|
|
Rekordstart på julehandelen: Nordmenn tar koronaansvar Av Redaksjonen, 27.11.20 Foreløpige resultat fra julehandelen på kjøpesenter i uke 47 viser en butikkhandelsvekst på hele 18,8 prosent, sammenlignet med samme uke i fjor.
- Dette er et resultat av de enorme verdiene vi får av den midlertidige grensehandelsstoppen, stopp i tjenestekonsumet og at nordmenn tar ansvar for smittevernet gjennom å begynne julehandelen tidlig. Det sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel, og fortsetter: - Den midlertidige stengingen av grensene viser hvor enormt mange arbeidsplasser og verdiskaping vi sender over grensen. Vi håper regjeringen får med seg dette og tar tak i grensehandelsavgiftene i statsbudsjettet for neste år. Det vil være horribelt om regjeringen takker nei til tusenvis av arbeidsplasser i den situasjonen norsk økonomi er i, sier han. De foreløpige resultatene fra Virkes julehandelsstatistikk, utarbeidet av Kvarud Analyse, viser at de fysiske butikkene har hatt en samlet vekst på 8 prosent de tre første ukene av november. - Resultatene tyder på at Ola og Kari tar ansvar og sprer julehandelen på kjøpesentrene utover et større tidsrom, for å klare og følge avstandskravet i smittevernreglene. Nordmenn bruker mye penger på hus og hjem - Nok en gang ser vi at butikkene som selger det vi putter i hjemmet og i kroppen gjør det godt, mens de som selger det vi putter på kroppen sliter. Resultatene tyder på at vi i år bruker ekstra mye på å gjøre det koselig i hus og hjem til jul, sier Andersen. Virkes foreløpige beregning bygger på resultat fra 190 kjøpesenter. Fordi kategorien mat og drikke, som er i sterk vekst, utgjør en mindre andel av omsetningen på kjøpesentrene enn i butikkhandelen totalt, og fordi netthandelen, som også er i sterk vekst, ikke er en del av beregningen er det rimelig å anta at veksten i butikkhandelen totalt er enda høyere enn beregningen viser. I natt økte norsk netthandel med hele 820 prosent – Salget den første timen av årets største netthandelsdag var 820 prosent høyere enn en gjennomsnittsdag. Det skjer etter en Black Week-uke som til og med torsdag hadde en svært kraftig vekst på 74 prosent sammenlignet med i fjor, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad. « Tilbake |
|
MENINGSMÅLING
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|