![]() |
|
|
Lokale bedrifter hedres for god design Av Roy Hansen, 27.04.16 Bergans kom under drømmegrensen på ett kilo for store ryggsekker. I ettermiddag ble de hedret med Merket for god design.
HTS BeSafe forlenger perioden da barn kan sitte bakovervendt i bil. FELL øker sikkerheten i båt med en dødmannsknapp uten snor. Aclima laget ullundertøy med finesser basert på Lars Monsens erfaringer. Nå hedres de fire Buskerud-selskapene med Merket for god design.
Det var onsdag ettermiddag Bergans fra Hokksund, Fell på Lierstranda samt HTS BeSafe og Aclima på Sundvollhovet mottok den prestisjefylte designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen fant sted på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, som er Norges viktigste møteplass for inspirasjon, nettverksbygging og faglig påfyll. – Det er imponerende at så mange prosjekter fra ett fylke utenom hovedstaden får Merket for god design. Her ser vi at design kan gi innovative løsninger og gode produkter i konkurransepregede kategorier. Bergans ryggsekk og Aclimas ullundertøy viser at det er plass for innovative funksjoner og detaljer i friluftslivsprodukter. HTS BeSafe viser at det samme gjelder barneprodukter, mens FELL har benyttet moderne teknologi til å øke sikkerheten ombord i båt, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter. ![]() Bergans: Ett kilo ryggsekk Da Bergans skulle utvikle en ny utgave av sekken Helium, vurderte de materialvalg nøye og veide hver komponent på laboratorievekt. Dermed kunne de bryte drømmegrensen på ett kilo for store ryggsekker. – Merket for god design er en svært hyggelig anerkjennelse av kvaliteten og innovasjonen bak arbeidet med vår Helium-sekk. Det viser at vi har lyktes med å skille oss ut - takket være nyskapende løsninger og god design, sier Ronny Hammer, markedsdirektør i Bergans of Norway. 55 liters-utgaven av sekken veier like under 1000 gram, noe som altså er lite for store ryggsekker i ekspedisjonskategorien. Sekken har lav vekt kombinert med egenskaper i highend-klassen. Slitestyrke vs. vekt – I et hav av tilsynelatende like sekker på butikkveggen skulle Bergans Helium skille seg ut. Målet var at det visuelle uttrykket skulle vise både styrke og lav vekt på en gang. Designet skulle heller ikke virke ekskluderende på noen - alle skal kunne føle seg komfortabel med et produkt fra Bergans, sier han. Slitestyrke og svært lette stoffer er ingen enkel kombinasjon. Hammer sier det slik: – Hovedutfordringen har vært enkel, men vanskelig: Lavere vekt, men samme robusthet som tidligere. I tillegg skulle sekken ha bedre funksjonalitet, men samme pris som før. Det har vært mange motstridende krav og hver enkeltkomponent har vært nøye vurdert med tanke på vekt og ytelse. Vi har prøvd ut ulike måter å sette komponentene sammen på, sier han. ![]() Ovasjoner I Bergans er design svært viktig for utviklingen av nye produkter. – Det er ikke noe skille mellom produktdesign og -utvikling hos oss. Designerne har hatt ansvar for hele prosessen fra idé til produksjon. All utvikling og prototypeproduksjon er gjort på Bergans systue i Norge, noe som har gitt designerne full kontroll med og innsikt i hver minste del og hvert minste sting. Dette har vært en nøkkelfaktor for å lykkes, sier Hammer. Mottakelsen har vært overveldende. Fagpresse og innkjøpere i inn- og utland har vært begeistret. Sekken fikk Scandinavian Outdoor Award for «best hardware» på verdens største messe for friluftsutstyr. – Tilbakemeldingene fra vårt testteam av profesjonelle fjellførere og eventyrere har også unisont positive. Den tidligere versjonen av Helium har vært et foretrukket valg til ekspedisjoner. Målet er å ta vare på denne posisjonen og samtidig gjøre sekken tilgjengelig for en bredere brukergruppe, sier Hammer. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|