![]() |
|
|
Kommunereformen på skoleplanen Av Roy Hansen, 02.09.15 Rundt 170 elever på Eiker Videregående skole lot seg friste av gratis lunsj og en orientering om kommunereformen av begge Eiker-ordførerne. Men veldig opptatt av reformen er de ikke.
Ordførerne Ann Sire Fjerdingstad og Bent Inge Bye i henholdsvis Øvre og Nedre Eiker, tok tirsdag turen til Eiker Videregående skole. På skoleplanen sto kommunereformen og dermed en eventuell kommunesammenslåing.
De kunne konstatere at de hadde et publikum som ikke var veldig opptatt av reformen, men da Bent Inge Bye listet opp de ulike alternativene med antall innbyggere, ble det større interesse i salen. En storkommune med over 180.000 innbyggere, var ikke det som fristet elevene ved Eiker VGS. Storefri på en halv time var alt de to ordførerne fikk av tid og det er ikke lett å informere om en så stor reform på et kvarter hver. Med mye skravling i salen, er det også et spørsmål om hvor mye som nådde fram til elevene. Ann Sire orienterte på sin side om prosessen fram til en innbyggerundersøkelse der et representativt utvalg fra 16 år og oppover skal få si sin mening. - Vi er opptatt av hva dere mener, men som parti har vi i Høyre funnet ut at Øvre Eiker er stor nok som den er, sa hun. Det mener også Bent Inge Bye om sin egen kommune Nedre Eiker. Han har hele tiden kjempet mot en sammenslåing og et giftemål med Øvre Eiker synes totalt uinteressant, selv om de to kommunene samarbeider på en rekke områder. Også Nedre Eiker skal avholde flere folkemøter om kommunereformen, og prosessen skal ende opp i en folkeavstemming neste vår. Bent Inge tok for seg problemstillingen når det gjaldt byråkrati og nærhet til de folkevalgte, og mente at store kommuner ville gi et demokratisk underskudd. Begge ordførerne mante elevene til å tenke igjennom og sette seg inn i reformen, som tross alt kommer til å bli viktig for dem i de neste 50 årene og vel så det. De oppfordret også alle som kunne til å stemme ved det kommende valget og ellers utvise engasjement i politiske saker. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|