Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Vegvesenet bremser forventningene våre

Av Redaksjonen
,  12.12.08


Hva trafikantene kan forvente av vintervedlikehold og hvordan de selv bør opptre? Det spørsmålet stiller Statens vegvesen i en kampanje i disse dager. Stadig flere av oss bilister kjører som om det er sommerføre hele året - ofte med katastrofale følger.

Gunnar Lien i Statens vegvesen forklarer hva som ligger bak de ulike strategiene og hvilke krav Statens vegvesen setter til oss bilister. (Foto: Jon Ivar Tunheim - Statens vegvesen)
Værharde perioder påvirker vinterstandarden til veinettet ulikt i ulike deler av landet. Statens vegvesen Region sør følger tre tilpassede driftsstandarder for vinterdrift.

- Trafikantene skal forvente en generelt god standard på vinterveiene våre, men også at Kong vinter noen ganger råder grunnen. Vegvesenet ønsker ikke å love en standard vi ikke kan holde. Men vi ønsker å holde den driftsstandarden vi lover. Ikke forvent alt, men forvent det rette, av Statens vegvesen. Og sørg selv for alltid å tilpasse farten etter forholdene, ber trafikksjef Gunnar Lien.

Fremkommelighet og trafikksikkerhet på norske vinterveier skal ivaretas av kommunale myndigheter og Statens vegvesen. Vegvesenet har ansvar for drift og vedlikehold av riks- og fylkesveier, samt gang- og sykkelveier og fortau langs riksveier. Private entreprenører utfører vinterdriften for Vegvesenet etter en standard avtalt i funksjonskontrakter. For trafikantene er det nyttig å kjenne til vinterstandarden som gjelder på de aktuelle veiene. Standarden finnes på Vegvesenets hjemmeside under Region sør. Publikum vil også få informasjon om standarden gjennom andre tiltak.

Funksjonskontrakter
Statens vegvesen (SVV) er pålagt å sette alt av vintervedlikehold ut på anbud. Når en entreprenør får et anbud, inngås en funksjonskontrakt. I kontrakten fremkommer hvilke krav SVV har satt til de ulike veiene. Det er SVVs ansvar å følge opp at entreprenøren utfører sitt oppdrag i henhold til funksjonskontrakten.

Ulike strategier
De ulike strategiene som ligger til grunn for funksjonskontraktene følger en standard som er felles for nesten hele landet. Standarden gjelder både for brøyting, strøing og salting. Det opereres med tre ulike strategier og det er a) bar vei, b) nesten bar vei ((mellomstrategi)) og c) vintervei. Det er veiens status, funksjon og antall kjøretøy pr. døgn (ÅDT) som avgjør hvilken vei som har hvilken strategi. De høyest trafikkerte veiene følger standard a) barveistrategien. Det er egne krav til fortau og gang- og sykkelveier.

Bar vei
I utgangspunktet skal bare veier være fri for snø og is. Under snøvær aksepteres inntil seks cm snø på veien avhengig av trafikkmengde. For å hindre glatt vei og at snøen fester seg, benyttes salt. Strøing med salt må derfor utføres før frost og før snøfall.

Ved snøvær iversettes brøyting når snødybden er to cm og det skal være ferdig brøytet før det er kommet seks cm, uansett ÅDT. Under snøvær skal brøytefrekvensen være så høy at kravet til maksimal snømengde overholdes. Under ekstreme værforhold kan kravene fravikes.

Nesten bar vei
I utgangspunktet skal denne standarden sikre at det er bart i hjulsporene, det vil si at minst 2/3 av kjørebanen skal være fri for snø og is. Under snøvær aksepteres inntil seks cm snø uavhengig av trafikkmengde. Også her benyttes salt på samme måte som for bar vei-strategien. Ved snøvær iverksettes brøyting når snødybden er to cm og det skal være ferdig brøytet før det er kommet seks cm, uansett ÅDT. Under snøvær skal brøytefrekvensen være så stor at kravet til maksimal snømengde overholdes. Under ekstreme værforhold kan kravene fravikes.

Vintervei
Med denne strategien er det akseptabelt med inntil 15 cm snø på veien, avhengig av trafikkmengde. Under snøvær skal det brøytes så ofte at kravene blir overholdt. Men det er akseptabelt med snø- og/eller isdekke hele eller deler av vinteren. Ved glatt vei blir disse veiene normalt strødd med sand eller saltblanda sand.

Strøing kan utføres sammenhengende eller som punktstrøing på spesielle trafikkfarlige eller vanskelige fremkommelige strekninger. På veier med større ÅDT enn 1.500 (mer enn 1.500 kjøretøy i døgnet) skal det brøytes etter alle snøfall større enn 3 cm. Under vedvarende snøvær skal brøytefrekvensen være så stor at kravet til maksimal snømengde overholdes. Under ekstreme værforhold kan kravene fravikes.

Gang- og sykkelveier, fortau og busslommer
Gang- og sykkelveier og fortau skal være gjennombrøytet innen kl. 06.00. Ved snøfall mellom kl. 06.00 og 22.00 skal brøyting igangsettes når snødybden er tre cm. For å stimulere til økt bruk av fortau, gang- og sykkelveier har Statens vegvesen nedfelt følgende spesielle krav til entreprenørene:

Gang og sykkelvei og fortau skal gi gående og syklister framkommelighet på deres egne premisser samt et sikkert trafikkmiljø. Gang- og sykkelvei og fortau skal framstå som attraktive for fotgjengere og syklister. Gang- og sykkelvei og fortau skal være farbare for fotgjengere og syklister slik at de foretrekker å ferdes på gang- og sykkelveien og fortauet fremfor i kjørebanen.

Forventninger til ansvarlige trafikanter vinterstid
Statens vegvesen forventer at også bilistene selv tar ekstra hensyn på vinterføre og senker farten og holder bedre avstand, bruker vinterdekk og ellers oppfyller lovens krav til tilstrekkelig veggrep, bruker hodet og tenker defensivt og som ellers i året holder fartsgrensene, bruker bilbeltet og kjører rusfritt.

De forventer også at syklister har forskriftsmessig lys og refleks på sykkelen. I tillegg forventer de at gående benytter rikelig med refleks (også på hunden) og ikke minst har godt fortøy.

Synspunkter og tips om veivedlikeholdet i Eiker-bygdene kan du sende inn på [email protected] eller på SMS med kodeord eikernytt til 2105. Det koster kun kr 1,-.



Vintervedlikeholdet på norske veier varierer med hvilken standard og trafikkmengde veien har. Det er ikke alltid bilistenes forventninger til veien og den faktiske standarden er lik. (Illustrasjon)



Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 252
Bedre enn i 2020: 34.52%
Dårligere nn i 2020: 9.13%
Elendig: 15.48%
Koronafri: 11.51%
Langt bedre: 3.97%
Som i 2020: 25.40%