![]() |
|
|
Produktdesign og bønder i næringsrådet Av Roy Hansen, 16.03.12 Atle Tærum fra Nordre Skott gård i Skotselv, spanderte 17.000 kroner til produktdesign i forbindelse med sommerdesignkontoret i 2010. Det angrer han ikke på. Torsdag presenterte han en rekke nyvinninger på næringsrådets frokostmøte.
Antall bønder er sterkt fallende i Norge og inntjeningen pr. årsverk er ikke mye å skryte av. Men for dem som kan drive med nisjeproduksjon i tillegg til vanlig gårdsdrift kan det være god butikk.
Atle Tærum på Nordre Skott gård i Skotselv er et eksempel på det. Han har satset på alternativ dyrking, og produserer i dag såkorn til andre bønder, grasfrø, raps til oljeproduksjon og en rekke sorter bær og frukt. Mye av det han lager ender opp som gløgg eller saft i karakteristiske høye og slanke flasker eller i frysedisken med hilsen Findus. Torsdag presenterte han noe av det han hadde gjort for å få sving på salget. Å hyre inn flere designstudenter gjennom Øvre Eiker Næringsråds sommerdesignkontor i 2010, var kanskje det mest lønnsomme han hadde gjort på lenge. Studentene hjalp til med både nettsider, rollups og flaskedesign for å nevne noe. Etter en del jobbing i etterkant greide han å finne lokale leverandører som leverte blant annet etiketter til en meget rimelig penge. Nå selges varene under merkenavnet Skott gård på alt fra Bondens marked i Oslo til lokale matfestivaler og messer, og salget skal visstnok være upåklagelig. Tærum er som bonde også opptatt av fremtiden til sine kollegaer. Han og bondelagets ledelse i Øvre Eiker delte derfor ut egg og brosjyrer som en liten påskehilsen til næringsrådets medlemmer. Her ble det fokusert på lokal mat og sjølberging. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|