![]() |
|
|
Skal spørre brukerne om hjemmetjenesten Av Roy Hansen, 15.05.15 I juni vil et korps av frivillige og administrativt ansatte i kommunen reise rundt til brukere av hjemmetjenesten i Øvre Eiker. Hensikten er å spørre hva de mener om tjenesten og hva de kan bli bedre på. 130 får i løpet av neste uke et brev om at de er plukket ut til å svare, men det er frivillig.
Ingen tjeneste er så god at den ikke kan bli bedre. Det er utgangspunktet for pilotprosjektet som Øvre Eiker nå starter opp med. De tar nå i bruk dataverktøyet «Bedre kommuner», som er i bruk i 300 kommuner allerede.
Dette verktøyet gir standardiserte svar og høy datasikkerhet for dem som deltar i undersøkelsen, og i første omgang er det 130 som blir bedt om å være med på akkurat denne undersøkelsen som går på hjemmebaserte tjenester. Kan bli bedre Konstituert helse- og sosialsjef, Stig Rune Kroken, tjenesteleder for hjemmetjenester, Vigdis Sund Tveiten og kvalitetsrådgiver Anne Kolseth Martinsen, presenterte forleden undersøkelsen og hensikten med den. De er alle opptatt av at ting kan gjøres bedre. Blant annet pekes det på tilbakemeldinger fra brukerne om at det for mange forskjellige pleiere som kommer og at de generelt sett bruker for kort tid hjemme hos den enkelte. - Vi ønsker innspill på hva brukerne er fornøyd med og på områder hvor vi har et forbedringspotensial, sier Vigdis S. Tveiten. For selv om det er et standard skjema som brukes, er hun ikke fremmet for innspill utenom malen. Sist Øvre Eiker spurte brukerne sine på denne måten, var i 2004. Den gang uten noen mulighet for systematisering av svarene og de kunne heller ikke sammenligne seg med andre slik det nå åpnes for. Flere tjenester Det er nå hjemmebasert hjelpetjenester som skal undersøkes. Allerede til høsten er det planer om å gjennomføre en undersøkelse blant beboere på Eikertun. Etter dette vil de ta tjeneste for tjeneste innen helse- og omsorg for å se hvordan de kan bli bedre. Helse- og sosialsektoren i kommunen er presset økonomisk, men pengene de nå bruker til slike undersøkelser skal ikke gå på bekostning av tilbudet til brukerne. Det understreker tjenestelederen. Fungerende helse- og sosialsjef, Stig Rune Kroken, sliter med å holde budsjettene sine. I fjor var det nærmere åtte mill. i overforbruk i hans sektor, og innsparingstiltakene har så langt ikke gitt ønskede resultater. Han sier at tiltakene begynner å synes i tallene som kommer før sommeren, men ønsker ikke å si stort mer. Kommunen sliter også med et meget høyt sykefravær i denne sektoren. - Vi har forsøkt å få opp stillingsbrøkene i denne sektoren, men det viser seg at veldig mange ikke ønsker fulltid. Sammen med et høyt sykefravær gir dette oss store utfordringer i å bemanne opp de ulike sektorene her, sier Kroken Tidlig innsats Det jobbes nå med å se hva kommunens helsetjeneste kan bli bedre på i tillegg til denne undersøkelsen. - Vi jobber blant annet med hva vi kan gjøre annerledes for dem som skrives ut av sykehus. Kan det lønne seg å sette inn et større team med en gang slik at pasienten blir raskere frisk og kan klare seg selv i større grad, spør Vigdis S. Tveiten. Dersom dette lykkes håper hun å kunne redusere behovet for hjelp i ettertid. Målet er her å justere tjenester bedre til behovene, jobbe smartere og dermed få bedre tjenester. Rapporten fra sommerens undersøkelser vil foreligge i slutten av august. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|