![]() |
|
|
Kongsberg - Oslo mulig på under timen Av Roy Hansen, 27.10.16 Det er mulig å reise med tog fra Kongsberg til Oslo på under en time. Det mener Jernbaneverket som nå har lagt fram et forslag til valg av trasé mellom Hokksund og Kongsberg.
Fylkesutvalget støtter Jernbaneverkets forslag om ny jernbane til Kongsberg via Vestfossen. Det samme gjør kommunestyret i Øvre Eiker, men understreker samtidig at dagens stoppmønster må opprettholdes. Det betyr at Vestfossen og Darbu må beholdes som stasjoner.
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Jernbaneverket laget en faglig utredning for en fremtidig jernbaneløsning mellom Hokksund og Kongsberg som skal danne et grunnlag for en eventuell videre planlegging. Utredningen viser fem forskjellige løsninger. Jernbaneverket anbefaler å bygge dobbeltspor langs dagens trasé fra Hokksund til Vestfossen, og videre derfra i ny og kortere trasé direkte til Kongsberg (K4-alternativet). Jernbaneverkets utredning er lagt ut til høring med frist for tilbakemelding 1. november. Fylkesutvalget i Buskerud fylkeskommune vedtok i forrige uke å støtte Jernbaneverkets anbefaling. - Dette vil gjøre det mulig å reise med tog fra Kongsberg til Oslo på under en time, sier fylkesordfører i Buskerud, Roger Ryberg (AP). Fylkespolitikerne ser det som avgjørende at jernbaneprosjektene i Buskerudbyen blir prioritert i Stortingsmelding om NTP 2018-2029 med økonomiske midler. - Utbygging av Inter City linje til Gulskogen og dobbeltspor for strekningen Gulskogen – Hokksund må sikres ferdigstilling innen 2025, sier Ryberg. - Arbeid med kommunedelplan for strekningen Kongsberg – Hokksund må få prioritet for snarest mulig igangsetting, sier fylkesordføreren. Økt frekvens og redusert reisetid på strekningen Kongsberg – Hokksund vil gi et betydelig mer attraktivt jernbanetilbud, og vil kunne bidra til videre vekst og utvikling både når det gjelder boligbygging og næringsutvikling for hele kommunen, mener kommunestyret i Øvre Eiker. Det var ingen debatt om saken da kommunestyret onsdag behandlet høringssaken, men saksordfører Adrian Tollefsen fra Høyre understreket viktigheten av at stasjonsstrukturen ble opprettholdt ettersom både Vestfossen og Darbu er steder for videre boligvekst i kommunen. ![]() Jernbaneverket har landet på et trasévalg som betyr at både Vestfossen og Darbu kan opprettholdes som stasjoner selv med dobbeltspor mellom Hokksund og Kongsberg. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|