![]() |
|
|
Færre elever slutter i videregående skole Av Redaksjonen, 03.05.19 Tilstandsrapporten for videregående opplæring i Buskerud, viser at færre elever slutter på videregående og mobbingen i skolen går ned.
- Tilstandsrapporten for videregående opplæring er den største og viktigste rapporten som omhandler innholdet i og resultatene av videregående opplæring i Buskerud, sier Jan-Helge Atterås, fylkesdirektør for utdanning i Buskerud fylkeskommune.
- Buskerud fylkeskommune er opptatt av at opplæringstilbudet skal gi den enkelte innbygger et grunnlag for et godt liv, herunder deltakelse i arbeidslivet, og samtidig sikre arbeids- og næringsliv i regionene våre tilgang på arbeidskraft med rett kompetanse, understreker utdanningsdirektøren. - En elev skal føle at det de holder på med i faget vil være verdifullt for meg senere i livet, sier Jan-Helge Atterås. - I tråd med regjeringens satsing på «Lære hele livet» skal ingen gå ut på dato, og alle skal ha en mulighet til å delta i arbeidslivet, sier Atterås. Rapporten for skoleåret 2017/2018 viser fortsatt framgang i gjennomføring av offentlig videregående skole fem år etter påbegynt opplæring. Hovedfunn for skoleåret 2016/2017 • Færre elever slutter i skolen: 3,3 prosent (3,9 prosent). • Mobbing i skolen går ned: 4,0 prosent (4,7 prosent). • Andelen som avslutter kontrakt opplæring i bedrift går ned: 5,3 prosent (6,3 prosent). - 84 prosent har fullført og bestått og det er veldig bra. Det viser at vår satsing og bruk av ressurser gir resultater, sier Atterås. - Avsluttede kontrakter går ned, samtidig som bedriftene opplever at lærlingene er godt motivert og bedre forberedt for yrket enn tidligere når de kommer ut i lære, sier Sissel Urke (Venstre), leder av hovedutvalget for utdanning i fylkeskommunen. Det er opplæringsloven som bestemmer at alle kommuner og fylkeskommuner skal skrive rapport om tilstanden i den delen av grunnopplæringen som de har ansvar for. - Buskerud har ulike regioner, med ulikt arbeidsliv og derfor ulike behov for kompetanse, avslutter Jan-Helge Atterås. Innholdet i rapporten brukes som grunnlag for videre arbeid med kvalitetsutvikling av den videregående opplæringen sammen med kommunene og arbeidslivet. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|