![]() |
|
|
Frykter ID-tyver mer enn trafikkulykker og vold Av Redaksjonen, 22.11.16 Tall fra Tryg Forsikring viser at nordmenn er langt mer redde for å bli utsatt for ID-tyveri og sjikane på nett, enn å bli utsatt for overfall og vold.
Drøyt 60 prosent frykter å bli svindlet på internett og bli frastjålet sin identitet. På andreplass kommer frykten for trafikkulykker. Det bekymrer 36 prosent av oss.
NORSIS - Norsk senter for informasjonssikring - har undersøkelser som viser at 150.000 nordmenn blir utsatt for ID-tyveri årlig. – Å bli utsatt for en trafikkulykke eller vold skjer der og da. En ID- tyv (identitets-tyv) sniker seg innpå deg og kan snu livet ditt opp ned, uten at du merker det før etter dager og uker. Tradisjonelt handlet ID-tyveri om å misbruke stjålet post. Men nå ser vi også at e-postsvindel, og kapring av dine sosiale profiler på nett brer om seg, sier leder for Tryg Forsikring i Norge, Espen Opedal. Enkle grep som hjelper deg En ID-tyv kan fort ta opp lån i ditt navn, skaffe seg kredittkort, bestille varer eller rett og slett henge deg ut på nett, slik at det ser ut som det er deg som poster blant annet nakenbilder og det som verre er, sier Opedal. Hvis du er redd for å rammes av fysisk posttyveri er det enkle grep du kan gjøre for å sikre posten din bedre: – Helt sikker på å unngå tyveri fra postkassen er det vanskelig å bli, men en enkel lås på postkassen kan redusere risikoen mye. En postboks er som regel enda tryggere, og alle kan sjekke med sitt lokale postkontor om mulighetene for å få dette, sier Opedal. På nett er det lett å si at du skal være årvåken. Det er ikke alltid like lett, men ikke åpne lenker på e-post du ikke er sikker på, og vær litt ekstra observant når du får e-poster som forteller at du har vunnet store premiesummer og lignende. Det er lite sannsynlig at du har vunnet gullpotten i et nigeriansk lotteri, om du får e-post om akkurat det, sier Espen Opedal. Økende problem Når det gjelder antallet som blir utsatt for identitetstyveri, så har Norsis årlige undersøkelser om temaet. Ifølge deres undersøkelser blir over 150.000 rammet hvert år. I tillegg påpeker de at sakene blir stadig grovere. – Tryg Forsikring mottar månedlig 20 - 30 henvendelser fra kunder som mener de er blitt offer for ID-svindel. Noen saker er enkle å løse, mens andre tar ofte lang tid før våre kunder har et normalt liv igjen. Det er fortvilende å bli utsatt for «usynlige» tyver som stjeler identiteten din, og bidrar til at du lett kan havne i problemer med kredittkortselskap og andre som mener du har kjøpt tjenester av dem, sier Espen Opedal. Ta kontakt med politiet Om du har mistanke om at noen har stjålet identiteten din, eller misbruker deg på nett, så finnes det hjelp å få. For det første må du anmelde saken til politiet. Så kan du sjekke med ditt forsikringsselskap om du er forsikret mot ID-tyveri. Med enkle grep kan du hindre at andre får tak i personopplysningene dine: • Oppgi kun personlige opplysninger til selskaper du har tiltro til. • Sørg for at personnummeret ditt aldri er tilgjengelig på internett. F.eks. oppgi aldri personnummer på en CV. • Hold kort og personlig kode adskilt. • Skjul pinkoden din når du handler eller tar ut penger i en minibank. • Makuler eller riv i stykker papirer og kort med sensitive personopplysninger før du kaster det. •Tøm postkassen din daglig. Sørg også for at det er lås på postkassen. • Vær forsiktig med å dele personlige opplysninger på sosiale medier. • Sørg for å sikre datamaskinen og telefonen din med oppdaterte sikkerhetssystemer. ![]() ID-tyverier blir stadig mer vanlige og undersøkelser viser at så mange som 150.000 nordmenn opplever en eller annen form for slike tyverier årlig. Det setter helt nye krav til den enkelte. (Illustrasjon: Colourbox) Slik kan tyvene misbruke personnummeret ditt Med et personnummer er det blant annet mulig å: • Foreta kjøp i en rekke nettbutikker ved hjelp av fakturabetalinger. Fakturaen havner hos offeret mens varen blir sendt til svindlerens postboks. • Søke forbrukslån og opprette kreditt- og betalingskort hos ulike banker. • Kjøpe mobiltelefoner og opprette telefonabonnementer • Opprette troverdige profiler og selge fiktive varer på diverse rubrikk og auksjonssider, som Finn, eBay og QXL. Faresignaler for ID-tyveri: - Vær våken for signaler som tyder på at du er utsatt for ID-tyveri. - Det er viktig å oppdage ID-tyveri så raskt som mulig for å begrense skaden. - Du mottar regninger for produkter du selv ikke har bestilt. - Faktura for kredittkort inneholder ukjente transaksjoner. - Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om det. - Du mottar varsel om adresseendring. - Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført. - Du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert det. - Kontroller nøye hvis du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag, etc. - Kontroller kontoutskrifter fra dine bankkonti, og si fra til banken om det er ukjente transaksjoner. Kilder: Idtyveri.info, Tryg Forsikring og Norsk senter for informasjonssikring « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|