![]() |
|
|
Finner håndverkere og tjenester på nett Av Redaksjonen, 17.03.13 Kari og Ola Nordmanns vaner er i ferd med å endres radikalt med internett. De to første månedene er over 14.000 jobber formidlet bare via anbudstjenesten mittanbud.no. Det er en økning på 30 prosent fra i fjor. Forbrukerrådet anbefaler forbrukervennlige portaler til å finne rett håndverker.
- Vi oppfordrer folk til å bruke portaler på internett. Det er mye enklere å orientere seg i jungelen av tilbud der. Dessuten gir internett transparents. Det gjelder også for anbudstjenester for håndverkere og andre, sier Martin Skaug Halsås i Forbrukerrådet.
Han er ikke overrasket over framveksten av portaltjenester og tror det er mye mer å gå på. Bruk nettet - Vi anbefaler folk å bruke nettet. Her kan det komme opp kommentarer som er relevante for forbrukerens valg. Nettet er mange ganger så effektivt som den tradisjonelle måten der ryktet spres fra person til person, påpeker Halsås. Forbrukerrådet har selv deltatt aktivt i opprettelsen av portaler på nett. Det gjelder for eksempel innen bank og finans. Og nå sist tannleger. Ellevilt! - Det er ganske ellevilt. Aller størst er økningen av formidling av bilreparasjoner. Her er økningen på hele 63 prosent i januar og februar, forteller daglig leder i mittanbud.no, Håvard Bungum. Han kan glede seg over betydelig økning innenfor samtlige kategorier. - Det virker som om folk er i ferd med å få opp øynene for alle fordelene nettformidling gir. Ikke bare kan du sjekke forskjellige priser opp mot hverandre. Vel så viktig er det å kunne se de forskjellige evalueringer tidligere kunder har gitt håndverkerne. Det gir trygghet for hvordan arbeidet blir utført, tror Bungum. Påskerush Nå anbefaler mittanbud-sjefen folk å være tidlig ute med å sikre seg håndverker. - I påska begynner folk å pusle med oppussing. Kanskje oppdager de at jobben er for stor eller vanskelig og vil engasjere en håndverker i en fei. Men da gjelder det å være føre var. Etterspørselen er større en noen gang. I tillegg vet vi at etterspørselen de første dagene etter påske er dobbelt så stort som de siste dagene før påske. Det er slett ikke sikkert du får hjelpen du trenger så raskt som du hadde tenkt deg hvis du ikke er finner deg håndverker nå, råder Håvard Bungum. 17.000 evaluering – færre tvistesaker - Vi ser sammenhengen mellom alle evalueringene våre, mer enn 17.000 i tallet, og det faktum at tvistesakene som handler om håndverkstjenester har blitt færre i Norge. Og det til tross for at stadig flere håndverkere er i aksjon. Å sjekke ut potensiell kvalitet på håndverkerne før du inngår avtale er lønnsomt. Og det gjør du lettest via nettet, mener Bungum. Mer prisbevisste Bungum tror også at folk har fått større bevissthet rundt det å sjekke pris på jobben før den blir gjort. - Nordmenn har tradisjon for å være prisbevisste på varer, men på tjenester har nok alt for mange latt det stå til og fått seg en skikkelig overraskelse når regninga kom, tror Bungum. Med anbudstjenester på nett kan vi langt på vei forsikre oss mot slike overraskelser siden håndverkeren gir en bindene pris på en forhåndsdefinert jobb. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|