![]() |
|
|
Nedgang for alle aviser - unntatt Eikerbladet Av Roy Hansen, 16.02.12 Samtlige aviser i Buskerud går tilbake i opplag - med ett lite unntak. Eikerbladet fikk en netto tilgang på tre aviser i fjor, men sliter altså å komme over 2.800 aviser pr. utgave. Samtidig viser tall offentliggjort av Mediebedriftenes Landsforbund i dag at nett og mobil øker kraftig.
Den store taperen på avismarkedet i Buskerud er Drammens Tidende. De fikk en tilbakegang i opplaget på hele 2.757 eksemplarer og har nå et godkjent opplag på 33.352.
Den avisen som kommer nest dårligst ut er Stall-Skriket med en tilbakegang på 446 eksemplarer. De har nå et godkjent opplag på 1.561 eksemplarer. Av de øvrige avisene i fylket, må altså samtlige notere en tilbakegang som vil merkes økonomisk. Nett og mobil vokser – fortsatt svikt på papir Opplag og lesertallene følger det samme sporet vi har sett de siste årene: Avisene vokser på de digitale plattformene, men taper opplag og lesere på papirutgavene. Den digitale veksten bidrar til at mediehusene beholder - og styrker - sine posisjoner i sine respektive markeder, heter det i en pressemelding fra Mediebedriftenes Landsforbund. Det mediehusene taper på papir, vinner de altså på nett. Nettodekningen for mediehusene ble stabil eller forsterket. For stadig flere titler nærmer nettutgaven seg papirutgaven i daglig oppslutning. For første gang har Aftenposten fått målt flere lesere på nett enn på papir. Også lokale nettaviser kan vise til en økning. For Eikernytt.no sin del er ikke avisen tilknyttet noen landssammenslutning og har derfor ikke offisielt kontrollerte tall. Utviklingen i 2011 er nesten en blåkopi av den vi så for 2010 og 2009: Abonnement klarer seg langt bedre enn løssalget. Lesertallene viser en sterkere negativ trend enn opplagstallene for papirutgavene. Dette kan skyldes flere forhold, bl.a.: Løssalgseksemplarene har alltid generert flere lesere pr. solgte eksemplar enn abonnement. I og med at opplagsfallet er størst for løssalget, slår dette negativt ut for lesertallene. Færre leser hvert solgte eksemplar, og færre leser hver utgave av avisen – selv om du er abonnent.
« Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|