![]() |
|
|
Feirer 10 år med BH-gave til Røde Kors Av Redaksjonen, 25.09.16 Undertøyskjeden Change og butikksjef Lena Borgersen feirer 10-årsjubileum med å gi bort én BH til Røde Kors for hver BH de selger, samtidig som de inviterer til mer mangfold både i butikken og media.
- Vi har tidligere hatt en panteordning, der kundene fikk rabatt på nye BH-er om de kom og leverte inn sine brukte BH-er som vi igjen ga videre til Fretex. Nå vrir vi litt på det, og gir bort helt nye BH-er til Røde Kors for hver BH vi selger. For oss gir det en litt mer meningsfull bursdagsfeiring, sier Lena, butikksjef ved Change Buskerud.
Kjeden Lena er en del av, er den eneste rene undertøyskjeden som har overlevd så lenge i Norge. På 10 år har de gått fra 0 til 49 butikker, der Buskerud ble åpnet i 2015. Samtidig sliter mange kjøpesentre og annen handel både på grunn av konkurranse fra nett og i det siste også en generell handelssvikt. Opplever kroppspress - Vi tror grunnen til at Change vokser, er at vi satser på kunnskap hos de ansatte. Hos oss blir du møtt av noen som står klare med målebåndet, og faktisk både har tid og kompetanse til å hjelpe deg med å velge rett. I høst begynner vi også med et helt nytt e-læringsprogram for hele kjeden. Dessuten har vi med over 100 BH-størrelser undertøy for alle, uansett størrelse og fasong, sier Lena. Hun mener mangfoldet i butikken er viktig for at alle skal finne noe de føler seg vel i. I en undersøkelse InFact har gjort for Change kommer det frem at mer enn halvparten av norske kvinner opplever kroppspress. For 29 prosent er det gått mer enn ett år siden sist de var stolte av kroppen sin. - Og om kvinner med lav selvtillit når det gjelder egen kropp skal handle undertøy, og så kommer i butikken uten at det er noe som passer dem – kan det fungere som nok en negativ «bekreftelse», sier Lena. Ønsker mer mangfold Kroppspresset kommer fra reklame, bloggere og sosiale medier, og i undersøkelsen kommer det frem at én av fem kvinner ønsker mer mangfold blant kvinner i reklame. Change er i høst sponsor av Top Model Skandinavia, hvor formene står i fokus. Samtidig som de rekrutterer kundene sine til å være deres neste ambassadører i deres neste kampanje. - Undersøkelsen viser at det aller sterkeste presset er det kvinner legger på seg selv. Det må vi slutte med. Vi må hylle mangfoldet og undertøy for alle. Samt at BH-gavene vi nå gir bort er en viktig del av dette, sier Lena. Funn fra undersøkelsen: - Mer enn halvparten av alle kvinner opplever kroppspress i en eller annen grad (55,8%). - Kroppspresset oppleves klart sterkest av de yngste. Nesten 3 av 4 kvinner mellom 18 og 29 år (72,5%) opplever kroppspress. - Kvinner opplever sterkt kroppspress fra mediene. 1 av 5 kvinner (20,9%) sier kroppspresset i hovedsak kommer fra reklame, mens 15% nevner blogger og sosiale medier. - Det er imidlertid ingen kilde til kroppspress som er sterkere enn det kvinner legger på seg selv: Hele 28 prosent sier kroppspresset i hovedsak kommer fra dem selv. - Kvinner mellom 30 og 44 er sterkest påvirket av reklame: Her oppgir nesten 1 av 4 at kroppspresset i hovedsak kommer fra reklame (23,1%). De yngste (18-29) er minst påvirket av reklame (10,3%), men er til gjengjeld klart mest påvirket av blogger og sosiale medier (23,7%). - Hver 6. kvinne (16,2%) er misfornøyd med egen kropp. Yngre kvinner (18-29 år) er mest misfornøyde. - 28,5% av kvinner har ikke vært stolt av kroppen sin på mer enn et år. - Mer enn halvparten av kvinner mener kvinner er mer opptatt av kvinners kropp enn det menn er (55,3%) - Kvinner er langt mer kritisk til egen kropp enn andres: 47,3% mest kritisk til egen kropp, 5,9% til andres. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|