![]() |
|
|
Brukte 20 minutter på å få kontakt med Hønefoss Av Roy Hansen, 15.03.12 Politiets operasjonssentral i Søndre Buskerud brukte hele 20 minutter på å få kontakt med sine kollegaer på operasjonssentralen i Hønefoss. Den manglende kontakten førte til manglende koordinering og feil bruk av mannskapene.
Dette kommer fram av rapporten som ble lagt fram fra Søndre Buskerud politidistrikt i dag. Det er lensmann i Øvre Eiker, Glenn Rhodén som står bak rapporten.
Det var flere årsaker til at sambandet sviktet. For det første var det en teknisk feil på Netcoms anlegg samt at de to politidistriktene ikke brukte samme nødnett. Politiets evalueringsutvalg etter 22. juli har overlevert sin rapport til politidirektøren i dag. Utvalgets rapport viser at politiet ikke var dimensjonert for å håndtere alle utfordringene i kjølvannet av hendelsene i Oslo og på Utøya 22. juli. Samtidig viser rapporten at alle involverte tjenestepersoner gjorde sitt ytterste under et enormt press, i en ekstrem og uoversiktlig situasjon. Evalueringsrapport fra Søndre Buskerud etter 22. juli 2011 Her er pressemeldingen som Søndre Buskerud politidistrikt nylig har sendt ut etter presentasjonen av den nasjonale gruppens undersøkelser: Søndre Buskerud politidistrikt bisto Nordre Buskerud og Oslo under terrorangrepene 22. juli. Politidistriktet har derfor fått i oppdrag å vurdere politiets lokale kapasitet og kompetanse til å håndtere denne typen alvorlig og omfattende hendelse. I evalueringen har Søndre Buskerud politidistrikt gått gjennom sine rutiner for varsling og situasjonsrapportering, sin organisering, ledelse, samordning og planverk. - Evalueringen skal være med å finne områder innenfor vår organisering og vår beredskap som har fungert godt, og områder som kan forbedres. Målet for evalueringen er å gjøre politidistriktet bedre i stand til å håndtere en stor og kompleks hendelse i fremtiden, sier fungerende politimester Jan Erik Strøm. Evalueringen er basert på den informasjonen som forelå på de tidspunkter beslutningene ble tatt. Den er gjennomført av et lokalt evalueringsutvalg som er ledet av lensmann Glenn Rhodén. Rapporten er overlevert politiets sentrale evalueringsutvalg som ledes av Olav Sønderland. Evalueringen har tatt utgangspunkt i intervjuer og erfaringsrapporter fra de som var på jobb 22. juli. Den har også tatt for seg politiets logger, lydlogger og informasjon om telefontrafikk i den aktuelle perioden. Læringspunkter Søndre Buskerud politidistrikt ble direkte involvert i terrorhandlingene 22. juli da vår operasjonssentral begynte å motta nødanrop fra Utøya klokken 17.25 denne ettermiddagen. - Vi ser at det i de tekniske løsningene lå begrensninger i å få gjennomført varsling på en tilfredsstillende måte. Både når det gjelder nasjonal varsling, og varsling mellom nabodistrikter, er det gjennomført og i gangsatt tiltak som skal gi raskere kontakt ved behov, sier fungerende politimester, Jan Erik Strøm. En koplingsfeil i NetComs nett kombinert med geografisk beliggenhet for Utøya gjorde at mange av nødanropene fra Utøya kom inn til operasjonssentralen i Søndre Buskerud. Mange anrop ble besvart, men det var også mange som ringe inn som ikke fikk svar. Utbedring av nødanropstjenesten er igangsatt. Dette vil øke kapasiteten til å motta nødanrop på 112. Sambandsutfordringene var store 22. juli. Søndre Buskerud og Nordre Buskerud kommuniserte på ulikt samband, og det digitale sambandet for Søndre Buskerud hadde dårlig dekning ved og på Utøya. Manglende kontakt førte til at politidistriktene ikke fikk koordinert bistanden i en tidlig fase. Da Søndre Buskerud fikk kontakt med Nordre Buskerud etter ca. 20 minutter, ble det avtalt å sende personell til Hønefoss politistasjon, slik at Nordre Buskerud kunne disponere mannskapene derfra. - Muligheter for bedre koordinering, korteste utrykningsvei og en annen disponering av innsatspersonell på jobb kunne ha ført til at vi ankom tidligere. Tidligste ankomst kunne ha skjedd omtrent samtidig som Beredskapstroppen, sier leder i evalueringsutvalget, Glenn Rhodén. - Evalueringen har vært nyttig og viktig for politidistriktet. Vi har gått gjennom våre logger, beslutninger og planer på en systematisk måte, og vi har fått samlet inn informasjon fra de tjenestemenn og kvinner som var på jobb disse dagene. På denne måten har vi fått avdekket hva som ble våre utfordringer når en så stor hendelse involverte vårt distrikt. Vi ser også at det ble utført mye godt politiarbeid, på tross av det tragiske utfallet, sier Strøm. Politiets rapporter ligger tilgjengelige på www.politi.no « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|