Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Utred høyhastighetsbevis på sjøen nå
 15.01.20

Større fart, flere båter, men mindre kunnskap. Nå ønsker Redningsselskapet at regjeringen ser på innføringen av et eget kompetansebevis for førere av raske båter.

Rikke Lind og Pål Virik Nilsen ønsker at regjeringen utreder et eget høyhastighetssertifikat for fritidsbåtfolket.
Livet på sjøen handler i økende grad om fart. Båtene blir større og raskere, og mange ser gleder og utfordringer i fart. Vi ser også den, og det er heller ikke forbud mot fart dette skal handle om.

Denne uken startet Stortinget behandling av stortingsmeldingen «Samhandling for betre sjøtryggleik». De foreslåtte tiltakene er mange og gode. Vi i Redningsselskapet savner likevel flere effektive tiltak som øker tryggheten og reduserer farene for ulykker med fritidsbåter ytterligere. Et viktig tiltak vil være at regjeringen følger opp anbefalinger om å utrede et høyhastighetsbevis for fritidsfartøy som kan kjøres i mer en 40 knop.

Redningsselskapet setter stor pris på raske redningsskøyter, men for oss handler fart om å øke vår evne til å hjelpe folk i nød. Vi kan og vet at det å manøvrere raske båter setter båtfører og mannskap på prøve. Derfor gjennomgår også våre frivillige og faste mannskaper en grundig opplæring og utdanning for å kunne utføre sine jobber på sjøen.

Hos oss kalles det hurtigbåttrening, og vi har hele tiden stort fokus på opplæring, trening og sertifisering. Rundt oss på sjøen suser folk rundt i både 40 og 50 knop uten noen form for praktisk kompetanse eller opplæring i den potensielt meget farlige redskapen de faktisk befinner seg i.

Denne problemstillingen opptar båtfolket. Både Sakkyndig råd for fritidsfartøy, og våre 90.000 medlemmer, er med på at å øke kompetansen blant de som kjører raske båter på sjøen. Det er et viktig satsingsområde for å redusere antallet ulykker og alvorlige hendelser på sjøen.

Av 11.000 svar fra våre medlemmer utført våren 2019, svarer 82 prosent at de er for at et slikt bevis utredes. I samme undersøkelsen mener hele 85 prosent at teori bør knyttes opp til en praktisk prøve. Derfor mener vi i Redningsselskapet at det er å ta båtfolket på alvor når vi nå ber regjeringen sette i gang utredningen av et høyhastighetsbevis, eller sertifikat, rettet mot fritidsbåtfolket.

Vi har i dag cirka 900.000 fritidsbåter med smått og stort i Norge ifølge Båtlivundersøkelsen fra 2017. Samme undersøkelse forteller at det er solgt over 10.000 vannscootere i Norge. Alle disse har et fartspotensiale på over 40 knop. Vi kan lese ut av tallene fra vårt eget Småbåtregister at antallet båter med større motorer har vært kraftig økende det siste tiåret.

Dette bør politikerne ta på alvor. Kunnskap og kompetanse øker gleden ved å være på sjøen. Kunnskap om hva du driver med øker tryggheten for alle. Sjøen er regulert gjennom Sjøveisreglene. Problemet i dag er for få kan disse og at det ikke finnes noen reguleringer utover kravet til en teoretisk båtførerprøve for de som er født etter 1. januar 1980.

Det betyr at veldig mange båtbrukere ikke har eller behøver noen form for kunnskap eller kompetanse for å føre en båt med flere tusen hestekrefter og opp til 15 meter. Bare for å eksemplifisere.

En båt kommer i høy fart fra venstre. Vet jeg som befinner meg i min dagsturbåt at båtføreren som kommer på kryssende kurs da har kunnskap om vikepliktsregelen som også gjelder på sjøen? Svaret kan være nei, fordi det ikke finnes nok krav til realkompetanse eller opplæring. Dette skaper unødvendige og farlige situasjoner.

Det kan føre til unødvendig tap av menneskeliv, og flere føler usikkerhet ved å oppholde seg i båt. Sjøen er et fantastisk sted for hygge og sosialt samvær. Men det moderne båtlivet krever også mer av oss. Båtlivet forandrer seg, men det er over 10 år siden noe har skjedd med kravene til opplæring.

Obligatorisk båtførerbevis ble innført i 2009. Alle født etter 1980 må ha denne teoretiske prøven, men fortsatt kreves ingen praktisk erfaring eller opplæring. I den store rapporten om sikkerhet i fritidsbåt som ble lagt frem våren 2012 konkluderte et bredt sammensatt utvalg at et eget høyhastighetsbevis vil være ett av flere tiltak som vil kunne redusere de farlige ulykkene på sjøen betraktelig.

Dessverre ble få av de foreslåtte sikkerhetstiltakene fulgt opp politisk. Det har den nåværende regjering en mulighet til å gjøre noe med. Vi fikk vestpåbudet i 2015. Det er fortsatt for mange uten vest som drukner, men vi ser at flere bruker vest, og sammen med kraftig vekst i båtlivet håper og tror vi at tallet for drukninger fra fritidsbåt vil fortsette å synke.

Læringen av dette, og som bør få betydning for temaet vi her diskuterer, er altså at reguleringer hjelper uten at dette påvirker gleden ved å være på sjøen.

Siden 2015 har vi reddet 125 mennesker fra å drukne, og vi har assistert over 100.000 mennesker som behøvde vår hjelp. Våre sjøfolk kan og vet det meste om hvordan det står til der ute. De loggfører og rapporterer daglig om alt som Redningsselskapet er involvert i av små og store hendelser.

Felles for oss alle er at vi ser behovet for økt kompetanse og at kunnskap gjør sjøen til et tryggere sted å være og båtlivet hyggeligere. Derfor krever vi nå politisk handling for at ingen skal drukne og at regjeringen følger opp sin egen visjon om nulltoleranse for dødsulykker på sjøen.

Opplæringskrav til å føre båt som kan kjøre raskere enn 40 knop er derfor et godt og riktig tiltak.


Rikke Lind, generalsekretær i Redningsselskapet
Pål Virik Nilsen, fagansvarlig fritidsbåt i Redningsselskapet




Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 247
Bedre enn i 2020: 35.22%
Dårligere nn i 2020: 8.91%
Elendig: 15.38%
Koronafri: 11.34%
Langt bedre: 4.05%
Som i 2020: 25.10%