![]() |
|
|
Enklere å reise kollektivt i Buskerud Av Redaksjonen, 30.06.10 I morgen 1. juli overtar det nyopprettede selskapet Buskerud Kollektivtrafikk AS (BK) ansvaret for all lokal busstrafikk i Buskerud fra Vestviken Kollektivtrafikk. ![]() Det skal bli bedre kollektivtilbud med det nye selskapet som eies av fylkeskommunen og 19 kommuner. (Illustrasjon) - Dette er en stor dag for oss. Etableringen av det nye selskapet er viktig, og kommer på sikt til å gjøre det enklere for befolkningen i Buskerud å reise kollektivt, sier administrerende direktør for det nye selskapet, Henry Gaarde. Buskerud Kollektivtrafikk er eid av Buskerud fylkeskommune, sammen med 19 av 21 kommuner i fylket. Dette er helt unikt i Norge; ettersom ingen andre kollektivselskaper har denne eiersammensetningen med fylkeskommunen som majoritetseier sammen med så mange kommuner. Buskerud fylkeskommune vedtok å opprette selskapet i juni 2009. Bakgrunnen var et ønske om et tettere samarbeid med kommunene for å utvikle kollektivtilbud som passer i lokalsamfunnet, og være med å bidra til at kommunene bruker de virkemidler de rår over for å få redusert bilbruken. Dette er spesielt viktig i byene der parkeringspolitikken er avgjørende for om innbyggerne vil bruke bil eller buss. I landkommuner vil nedleggelse av en skole føre til økt skyss og økte kostnader for fylkeskommunen. Bedre kollektivtrafikk i fylket - Med et eget kollektivselskap for Buskerud ønsker vi å gjøre det mer attraktivt for befolkningen i fylket å reise kollektivt. Vi trenger et bedre kollektivtilbud for å gjøre befolkningen mindre avhengig av bil, sier fylkesordfører Roger Ryberg. Han mener de derfor må spille på lag med kommunene for å få en utvikling i riktig retning. - Se bare på Buskerudbyprosjektet. Her går fem kommuner og fylkeskommunen sammen om å utvikle kollektiv og sykkeltilbudet. Statlige etater og næringslivet bidrar også og støtter oss i dette arbeidet. Et samarbeid med kommunene gir et viktig grunnlag for å skape resultater innenfor kollektivtransport som kommer innbyggerne til gode, sier Ryberg. I første omgang vil ikke kundene merke at Buskerud Kollektivtrafikk AS har overtatt ansvaret fra Vestviken Kollektivtrafikk AS. - Alle kontrakter med busselskaper er overført til BK fra i dag, og alle ruter fortsetter som før, sier Gaarde som regner med en sterk vekst i antall kollektivreiser de neste årene. Skal bli attraktivt å reise kollektivt For å oppnå målet om redusert personbiltrafikk er det helt avgjørende at de tilrettelegger for å gjøre kollektivtrafikken så attraktiv som mulig. Buskerud Kollektivtrafikk AS vil også se på hvordan de kan utvikle et fleksibelt og attraktivt tilbud i områder av fylket der det i dag ikke ligger til rette for et kollektivtilbud med ordinære rutebusser. - Her vil vi se på mulighetene for skreddersydde bestillingsruter. Vi må se på rutetider og traseer, samordning av tilbudet fra de ulike busselskapene og tog. Kollektivtilbudet må bli mer helhetlig og attraktivt for innbyggerne, og derfor vil vi allerede til høsten starte med å endre takst og billettsystemet til beste for publikum, avslutter administrerende direktør i Buskerud Kollektivtrafikk AS Henry Gaarde. Om Buskerud Kollektivtransport AS Buskerud kollektivtrafikk AS (BK) er eid av Buskerud fylkeskommune sammen med i øyeblikket 19 av fylkets 21 kommuner. BK er ansvarlig for drift og utvikling av kollektivtilbudet i Buskerud på vegne av eierne. Selskapet skal betjene en region på 14.900 kvadratkilometer og om lag 255 000 innbyggere. Omlag 350 busser kjører 12 millioner rutekilometer pr år, i tillegg kommer ekspressbussene. Det foretas ca 11millioner reiser årlig med det lokale busstilbudet i fylket. I tillegg til dette kommer reisende med ekspressbusser og tog. BK vil ha som viktige oppgaver å gjøre det enkelt og attraktivt å reise kollektivt. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|