![]() |
|
|
Den store elevtesten mot frafall i skolen Av Redaksjonen, 23.08.13 Hvordan redusere frafallet i den videregående skolen? Nå er 800 elever på Rosthaug videregående skole i gang med å finne det ut.
Statens Designkonkurranse 2013 fokuserer på bedre løsninger for offentlige tjenester. Årets tema er svært aktuelt: Hvordan minke det store frafallet i norsk videregående skole?
I august tok Aftenposten opp problematikken knyttet til at norske videregående skoler sliter med et frafall på 30 prosent, og kunnskapsminister Kristin Halvorsen sa til Dagbladet 6. juni at staten taper 7,5 milliarder årlig ved frafall på 25 prosent. Statens designkonkurranse har i lang tid jobbet med problemstillingen via prosjektet Design, skole og helse. Torsdag 21. august var det kick-off i Modumhallen for 800 elever ved Rosthaug videregående skole. Sentralt i pilotprosjektet er nettportalen www.bliii.no, der elevene selv skal kunne gi tilbakemelding om sine opplevelser knyttet til skolehverdagen. Designteamet bestående av byråene Blueroom, Innovativoli, Fluxloop og Proba hadde formulert spørsmål som både tok for seg timene på skolen og situasjonen hjemme. - Vi lurer på hvordan dere har det, både på skolen og hjemme. Selv om vi ikke skal dra direkte hjem til dere så er dette informasjon som kan gi oss den innsikten vi trenger for å designe et bedre system, sier designer Kristin Breivik fra Fluxloop. Fravær fører til frafall Designteamet har arbeidet med prosjektet siden i vår, og fokuserer på den viktigste indikatoren på frafall, som er elevenes fravær. En innsikt som også elevene selv kan identifisere seg med. - Jeg hadde en god kamerat som droppet ut fra skolen i fjor, og det startet med at fraværet hans økte. Han var veldig lite aktiv i timene, ble veldig usynlig og fraværet hans steg gradvis frem til han forsvant, forteller Markus Klepelv (17 år, studiespesialiserende). - I dag ser vi at flere elever ikke får noen oversikt over fraværet sitt før det er for sent. Da får de ikke sjansen til å hente seg inn og har større risiko for å falle ut, sier Siri Eggesvik, prosjektleder for Statens designkonkurranse i Norsk Form. - Dette er en av tingene som jeg håper vi kan gjøre noe med. Elevene har behov for å vite fraværet sitt til en hver tid og de burde også få muligheten til å ta igjen tapte timer, sier Siri Eggesvik. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|