![]() |
|
|
Luksushytter genererer størst verdiskaping Av Redaksjonen, 03.11.10 Hyttebasert reiseliv i Buskerud utgjør et forbruk på 1,2 milliarder kroner viser en undersøkelse utført av Høgskolen i Buskerud. ![]() Hytter av høy standard genererer mer lokal handel enn mer vanlige hytter viser en ny undersøkelse. (Foto: Buskerud Fylke) Buskerud er et av landets største reiselivsfylker med Hallingdal som Norges største reiselivsregion. Fylkeskommunens rolle i reiselivet er å tilrettelegge for reiselivsutvikling og planlegging i samarbeid med destinasjonene i Buskerud. Reiseliv er et av satsingsområdene i Buskerud fylkeskommune, og er det første fylket i Norge som har utarbeidet en Regional delplan for reiselivet, «Først mot fremtiden». Undersøkelsen er utført på oppdrag fra Buskerud fylkeskommune som en oppfølging av denne delplanen. Planen skal være med å bidra til økt næringsutbytte knyttet til den private fritidsboligutviklingen og fritidsbeboernes bruk. Viktig inntektsgrunnlag Høystandard hytter og tilrettelagt servicetilbud i kommunen er suksessfaktorene for lokal verdiskaping i hyttekommunene. Jan Velvin og Tor Martin Kvikstad ved HiBu har sett nærmere på hva det hyttebaserte reiselivet genererer av økonomisk verdiskaping i de enkelte hyttekommunene i Buskerud. På bare noen få tiår har hyttebruken endret seg drastisk både i størrelse og bruksmønster, og mange kommuner satser stort på hytteturisme som et tredje ben ved siden av industri og landbruk. Økonomisk verdiskaping av det hyttebaserte reiselivet i Buskerud utgjør et forbruk på 1,2 milliarder kroner. Til sammenligning er hotellomsetningen i fylket foruten de tre største byene, Drammen, Hønefoss og Kongsberg, på 950 millioner kroner. Høy standard gir større bruksfrekvens Standarden på hyttene og tilgangen til handelstilbud i kommunen er de utslagsgivende faktorene for lokal verdiskaping. Nyere hytter av høy standard med tilrettelagte fasiliteter har høyere bruksfrekvens enn mer spartanske hytter. Høy bruksfrekvens genererer mer penger til kommunene. Forbruksmønsteret er delt i forbruksvarer knyttet til bruk og forbruksmønster knyttet til vedlikehold, og det er markant større lokal handel fra eiere av høystandard hytte innenfor begge kategorier enn hytteeiere som har lav standard. Dette er viktige funn for kommuner som ønsker å satse på hytteturisme og lokal næringsutvikling. Sammenhengen mellom lokal verdiskaping og attraktivitet, kommersielle handelstilbud og høystandard hytter er et viktig funn, og derfor av stor betydning ved utbygging og planlegging av nye hytteområder. Reiseliv er også et av temaene som presenteres og diskuteres på Buskerudtinget mandag 8. november i fylkeshuset. Fakta: Per 1. januar 2009 er det over 42.000 hytter i Buskerud. Det er en økning på over 3.400 hytter i Buskerud fra 2002. Den største andelen av hyttene i Buskerud har lav til vanlig standard. Ca. 55 prosent av eierne av høystandardhyttene hvor det er god handelsstruktur bruker over 500 kroner per døgn. Ved vanlig standard på hytta bruker 33 prosent av hytteeierne over 500 kroner ved godt utbygd handelsstruktur, og nesten like mange prosent bruker mindre enn 100 kroner. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|