![]() |
|
|
Økt folkehelsesatsing gjennom sosiale medier Av Roy Hansen, 21.03.17 Å nå ut med budskapet om bedre folkehelse og fysisk trening er ikke lett. Men såkalte brukerhistorier, der brukerne av tilbudet selv forteller gjennom intervjuer og videosnutter, virker.
Frisklivssentralen Aktiv Eiker har siden i fjor høst kjørt et prosjekt i samarbeid med Fylkesmannen og Helsedirektoratet hvor de har synliggjort tilbudet sitt på en utradisjonell og ny måte.
Dette har skjedd gjennom intervjuer med brukerne sine og publisering av videoer. Det hele er publisert på sosiale medier og på egen nettside i tillegg til en egen YouTube-kanal. Til sammen har 11 brukere «stått fram» med sin historie på en eller annen måte. De har fortalt om hva som var problemet deres, og hva trening og sosialt fellesskap har betydd for dem. De ansatte på Aktiv Eiker har også latt seg intervjue. ![]() Anne Merete Sørensen Bjørnerud i Aktiv Eiker sa seg fornøyd med kampanjen de hadde fått laget og som førte til stor pågang på sentralens tjenester. Dessverre vil det ta tid før ventelisten kan avvikles. Gode erfaringer I går var det oppsummering og presentasjon av resultatene fra prøveprosjektet som Aktiv Eiker har stått bak. Formannskapssalen i rådhuset i Hokksund var fylt med kommuneledelsen fra både Øvre og Nedre Eiker, direktoratet, fra Fylkesmannen og ikke minst med brukerne selv. I tillegg var firmaet som hadde utført filming og intervjuer med på presentasjonen. Sverre Støstad fra Krokstadelva har på vegne av Aktiv Eiker gjennomgått bruken av sosiale medier før og etter at kampanjen startet. Hans dom er klar. Brukerhistorier og en aktiv bruk av blant annet Facebook virker. Og det har en langtidseffekt som virkelig synes selv om noe av oppmerksomheten er kommet gjennom kjøp av visninger. Helsedirektoratet, som var en av bidragsyterne her, har nå gjort alt materiale tilgjengelig for andre frisklivssentraler i landet. Målet deres er at alle kommuner får en slik frisklivssentral og at legene skriver ut trening på resept i langt større grad enn i dag. ![]() Det var samlet folk fra kommunene, direktoratet, Fylkesmannen og ikke minst brukerne som hadde bidratt til kampanjen i formannskapssalen i går. «Hyperaktiv Eiker» Anne Merete S. Bjørnerud er som daglig leder av Aktiv Eiker meget aktiv. Så aktiv at ordfører Bent Inge Bye mente sentralen kunne omdøpes til «Hyperaktiv Eiker». Både han og ordførerkollega Ann Sire Fjerdingstad berømmet ledelse og deltakere for at de stilte opp i dette prosjektet. Ann Sire mente det var vågalt å gå ut med sin sykdomshistorie og trening på sosiale medier, og lurte på hvordan reaksjonene hadde vært. Hun ble beroliget av brukerne om at tilbakemeldingene så langt hadde vært utelukkende positive og det var bare kommet gode tilbakemeldinger og ikke minst stor interesse for tilbudet. Faktisk er det nå venteliste for å komme med og det vil ta lang tid før denne listen er avviklet. Det er også knyttet stor spenning til hva som skjer med Aktiv Eiker ettersom Nedre Eiker nå går til Drammen. Aktiv Eiker er som kjent et felles prosjekt mellom Eiker-kommunene. ![]() Alle som hadde bidratt til kampanjen på ett eller annet vis fikk selvsagt blomster. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|