![]() |
|
|
Nå bør du lage servicehefte for boligen din Av Redaksjonen, 23.09.19 Store endringer i avhendingsloven gjør at selgere i større grad må dokumentere boligens tilstand ved salg. Med Boligmappa kan du nå lage et «servicehefte» i Digipost.
16. mai i år ble den nye avhendingsloven vedtatt i Stortinget. Blant endringene er at boliger ikke kan selges «som den er». Da blir det enda viktigere for selgere å ha dokumentasjonen i orden. Det blir enklere nå som Boligmappa er en del av Digipost.
Tar vare på dine data – Mange opplever at det å samle viktig dokumentasjon på ett sted er en ganske stor praktisk utfordring i hverdagen. Vi ønsker derfor å gi brukerne stadig flere tjenester som løser dette. Et sted hvor dataene er lett tilgjengelige samtidig som de er sikre - og ikke minst der brukerne selv har eierskap til sine data. Når boligdokumentasjon nå blir enda viktigere er det naturlig at vi utvider tilbudet i Digipost med Boligmappa, sier direktør Thomas Mathisen i Postens Digipost. I Boligmappa finner boligeiere informasjon fra Eiendomsregisteret, slik som omsetningshistorikk, tidligere eiere og servitutter. I tillegg kan både håndverkere og boligeiere sende inn viktig dokumentasjon som kvitteringer, garantibevis og samsvarserklæringer. Avgjørende ved salg - Med integrasjonen i Digipost, blir det enda enklere å ta vare på alt som har med boligen din å gjøre. Det er kjekt å ha i dag, men kan bli avgjørende den dagen du skal selge. Har du papirene i orden, vil du ha ditt på det tørre, og trolig få en bedre pris for boligen. Det blir akkurat som med bruktbil. Ingen ønsker å kjøpe bruktbil uten et godt servicehefte, sier Erling Olaussen, daglig leder i Boligmappa. Boligmappa tar vare på boligdokumentasjon verdt flere milliarder kroner. Hver enkel eiendom i Boligmappa har en unik identitet som beholdes over tid, uavhengig av hvem som eier boligen. Dokumentasjonen blir automatisk overført til ny eier. – Vi er svært fornøyde med samarbeidet med Digipost. Vi er ikke så opptatt av hvor boligeiere får tilgang til dokumentasjonen. Det viktige er at boligeiere fa?r tilgang enklest mulig, og det skjer gjennom tjenester de allerede bruker. Digipost er derfor en super match, sier Erling Olaussen, daglig leder i Boligmappa. Fakta Digipost er Posten Norges digitale posttjeneste, og leverer tjenester som forenkler hverdagen til privatpersoner og virksomheter gjennom sikker og effektiv digital kommunikasjon. I Digipost blir både avsendere og mottakere identifisert, og brukerne kan motta alle typer meldinger, til og med meldinger som inneholder sensitive personopplysninger. 9.000 virksomheter og to millioner privatpersoner bruker Digipost. Boligmappa er boligens servicehefte. Tjenesten er gratis for alle som eier egen bolig, og har trygg innlogging med BankID. Over 1,2 millioner boligmapper er opprettet av håndverkere, eiendomsmeglere, boligeiere og andre. 3.700 håndverksbedrifter bruker Boligmappa til å dokumentere arbeidet sitt, alle kontrollert for fagkompetanse, økonomi og selskapsform. Boligmappa har nulltoleranse for svart arbeid « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|