![]() |
|
|
Buskerudbysamarbeidet på villspor. 26.02.12 Øvre Eiker kommune er med i Buskerudbysamarbeidet sammen med kommunene Lier, Drammen, Nedre Eiker, Buskerud Fylkeskommune, Buskerud Fylke, Statens veivesen, Jernbaneverket og Kystverket.
Øvre Eiker deltar fordi vi ser nødvendigheten av bedre kollektivtransport, samt utbygging nær knutepunktene slik at flere kan benytte kollektive transportmidler. Ved inngangen i samarbeidet gikk vi også med på å utrede ulike former for trafikantbetaling.
Som ledd i samarbeidet skal det utarbeides en felles areal- og transportplan som skal styre vekst og utvikling i området på en bærekraftig måte. Det er to forskjellige plantyper: En regional plantype hvor kommunene er høringsinstanser og fylkestinget vedtaksorgan. Alternativet er en interkommunal plan som må vedtas i alle samarbeidende kommuner. For Øvre Eiker er det betydelig forskjell mellom reelt å vedta eller forkaste en plan og det kun å være en høringsinstans med klagerett innfor Miljødepartementet. Vi har derfor valgt interkommunal plan. Forbausende nok har øvrige kommuner godtatt regional plan. Situasjonen er ikke slik at vi ser konturene av bedret kollektivtransport. Nedleggelse av Steinberg stasjon samt redusert og dyrere busstilbud er et signal om redusert kollektivtilbud. I Buskerudbysamarbeidet skal det være konsensus. Alle partene skal være enige. Hvordan kan da Jernbaneverket legge ned en stasjon som vi andre ønsker skal bestå? Buskerud kollektivtransport ber om veiprising og parkeringsavgifter for å finansiere nødvendig kollektivtransport, og vi oppfatter at fylkeskommunen gir tilslutning til dette syn. Økte avgifter for bilistene, uten at kollektivtilbudet økes først, er i beste fall gal rekkefølge. Vi gikk inn i samarbeidet for å få et kollektivtilbud som kunne være en reell konkurrent til bilen. Nå opplever vi fokus på veiprising, rushtidsavgifter, parkeringsavgifter og bompenger, mens vi ser tendensen til redusert kollektivtilbud. Bilistene skal altså finansiere kollektivtransporten. Vi risikerer skatt på å forflytte seg, uten reelle alternativer. Øvre Eiker kommune har stor utstrekning og vi vil ha utvikling i alle deler av kommunen. Vi kan ikke akseptere en areal- og transportplan som kun godtar fortetting i kollektivknutepunkter. Det skal være lys i vinduene i Bingen, Skotselv og Burud, områder som aldri vil kunne dekkes tilstrekkelig av et kollektivtilbud. Her forblir innbyggerne avhengige av bil og skal ikke rammes av enda en skatt på bilbruk. I lys av dette er det for dristig å redusere kommunen til en høringsinstans. Vi har så langt ikke den store tillit til at Buskerudbyen kan gi de løsninger vi trenger, hovedansvaret for dette har de statlige samarbeidspartene. Vi må vite hva som ligger i felles areal- og transportplan før vi eventuelt kan gå for regional plan. Planen vil kunne gi grunnlag for innsigelser fra stat og fylkeskommune som senere kan hindre utvikling og bosetting i store deler av vår kommune. Det vil være uakseptabelt å sitte igjen med bompenger, parkeringsavgifter, et dårlig kollektivtilbud samt redusert råderett i egen kommune. Ettersom vi fortsatt er med i Buskerudbyen, har vi ikke helt gitt opp, men samarbeidet er helt klart inne i en kritisk fase. Hans Kristian Sveaas Øvre Eiker Høyre « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|